نیوز سیتی!
29 اردیبهشت 1402 - 16:34

مسئولان برای جلوگیری از پیری جمعیت موانع فرزندآوری را رفع کنند

دماوند- امام جمعه بخش رودهن گفت: مسئولان برای جلوگیری از پیری جمعیت موانع فرزندآوری را رفع کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید حسین حسینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بخش رودهن اظهار داشت: آنهایی که اهل ایمان و اهل عمل صالح و کار درست باشند، خداوند آنها را در رحمت واسعه ی خودش داخل می‌کند و رحمت خودش را شامل حال آن‌ها می‌کند و این یک پیروزی آشکاری برای آنها خواهد بود.

وی افزود: مومنانه زندگی کردن آن زمانی است که افراد خداباور باشند و خدامحوری، سرلوحه همه ی اعمال و کارهای آنها باشد، کسی زندگی مومنانه دارد که به همه ی مقدسات و به خدا و پیامبران الهی و قرآن کریم و ائمه طاهرین (ع)، ایمان زبانی و قلبی داشته باشد و در عمل نیز این ایمان، در رفتار و عملکرد او، تحول ایجاد کرده باشد. برخی هستند که ایمان آنها و اظهار اسلام شأن، فقط زبانی است.

حسینی با بیان اینکه دهه کرامت، فرصت مناسبی است که مشق زندگی کریمانه را تمرین کنیم و زندگی کریمانه مبتنی است بر پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و صفات و فضائل نیک انسانی است عنوان داشت: شخصیت والای حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، سبب شده است که بعد از وجود نازنین امام رضا علیه السلام، برترین فرزند حضرت موسی بن جعفر علیه السلام، محسوب بشود.

خطیب نماز جمعه بخش رودهن با بیان اینکه فرزند دختر در فرهنگ دینی ما، جایگاه بلند و بالا و ارزشمندی دارد اظهار داشت: فرزندپروری و تربیت فرزندان مفید و شایسته، پاداش الهی را به دنبال دارد و عمل صالح محسوب می‌شود و برای والدین، باقیات الصالحات هستند، برخی سیاست‌های غلط و تبلیغات منفی و مضر و نگاه مادی گرایانه برخی خانواده‌ها، باعث شده است که برخی خانواده‌های ما، تن به فرزندآوری ندهند و یا به تک فرزندی و دو فرزندی اکتفا کنند. در صورتی که اگر فرزندان درست تربیت شوند، عامل استحکام و قوام خانواده و پیشرفت مادی و معنوی خانواده خواهند شد و برای جامعه هم یک نعمت ارزنده خواهند بود.

وی گفت: از مؤلفه‌های مهم سیاسی و فرهنگی و اجتماعی یک کشور، رشد جمعیت است و متأسفانه وضعیت رشد جمعیت در ایران ما، سال‌ها است که اوضاع خوبی ندارد، به باور کارشناسان، مساله جمعیت، ابر بحران قرن است که در آستانه شکل گیری این بحران هستیم، آنچه امروز برای کشور ما اهمیت دارد، موضوع هرم سنی جمعیت است اگر جامعه بخواهد رو به رشد و رو به کمال باشد، باید نسبت سنی افراد جامعه طبق الگوی علمی هرم سنی باشد، که کشور ما در حال خارج شدن از این هرم سنی است و این برای جامعه ما خطرناک است.

حسینی گفت: جمعیت در کشور ما، در سال ۱۴۳۰، پیر می‌شود و یک سومِ جمعیت ما را، جمعیت پیر تشکیل خواهد، این در صورتی است که کشورهای اطراف ما، تا آن زمان، جمعیت جوانی خواهند داشت. این مساله می‌تواند تبدیل به یک بحران امنیتی برای کشور ما بشود، وقتی جمعیت جوان کشور کاهش پیدا کند، نیروی محرک کشور، نیروی رشد دهنده کشور، در عرصه‌های علمی و فرهنگی و خلاقیت هم، کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان داشت: علت عدم استقبال بسیاری از خانواده‌ها، از فرزندآوری، مشکلات و موانعی است که بر سر راه آنها قرار دارد و این مسئولین کشور و دستگاه‌های مربوطه هستند که برای پیشگیری از این بحران، باید این موانع را برطرف کنند. در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ۲۱ مانع برای رشد جمعیت در آنجا ذکر شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1223033

مهمترین اخبار ایران و جهان: