نیوز سیتی!
19 اردیبهشت 1402 - 11:11

وقتی کارآفرینان تویسرکان پای کار می آیند/ مسئولین حمایت کنند

همدان- کارآفرینان تویسرکانی با نگاه متفاوت، ذهن خلاق و ایده‌های ناب خود پای کار آمده و در این مسیر، چشم انتظار حمایت مسئولین هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: امروزه افراد بسیاری به دنبال این هستند تا کسب و کار خودشان را راه‌اندازی کنند و از ایده‌های خود به ثروت برسند. وجه مشترک همه کارآفرینان نگاه متفاوت به زندگی، ریسک‌پذیری و ایده‌پردازی است آنها با خلق ایده‌های نو و تبدیل آنها به فرصت، علاوه بر اشتغال‌زایی برای تعداد زیادی از افراد ثروت و از همه مهم‌تر امیدآفرینی می‌کنند و البته در این مسیر دشواری‌های بسیاری را هم به جان می‌خرند.

کارآفرینان تویسرکانی هم از این قاعده مستثنی نیستند و علی رغم دست و پنجه نرم کردن با بسیاری از مشکلات در این مسیر ناهموار اما هرگز از پای ننشسته و با خلق ایده‌های ناب و تبدیل آنها به ثروت علاوه بر اشتغال‌آفرینی برای بسیاری از جوانان منطقه زمینه رشد و توسعه دیارشان را نیز فراهم کرده‌اند.

به همین بهانه با دو تن از کارآفرینان برتر تویسرکانی پیرامون فراز و نشیب‌های این مسیر گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

با حمایت مسئولان جوانان بیکار تویسرکان صادرکننده می‌شوند!

کارآفرین تویسرکانی و فعال در حوزه لوفا (لایه بردار پوست صددرصد گیاهی) گفت: با حمایت مسئولان جوانان بیکار وارد حیطه کشت لوفا خواهند شد و قدمی در صادرات کشور بر خواهند برداشت.

علی دهقان در گفتگو با خبرنگار مهر به معرفی این گیاه پرداخت و اظهار کرد: لوفا گیاهی است که به عناوین توری، کشاتاکی و اسفنج گیاهی معروف بوده و گیاهی است بالارونده که معمولاً روی داربست گسترده می‌شود و برگ‌های آن در ابعاد برگ خطمی، شبیه برگ انگور و خیار پوشیده از کرک‌های ریز است.

وی بابیان اینکه لوفا پس از رشد حدود ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر به صورت طولی رشد می‌کند که از مغز آن الیاف تولید می‌شود، افزود: الیاف بی نظیری که برای لایه برداری پوست بسیار مناسب است.

کارآفرین تویسرکانی در ادامه تشریح کرد: از محصولات این گیاه می‌توان انواع لیف استحمام، پدهای بدن و صورت درست کرد چون یکی از خواص این گیاه برداشتن جوش‌ها صورت و سرسیاه است و باعث لایه برداری پوست و شفافیت و جوان سازی پوست خواهد شد.

دهقان یادآور شد: در هوای آزاد اردیبهشت ماه زمانی که دمای زمین به بالای ۲۰ درجه سانتیگراد برسد زمان کشت محصول لوفا است و بعد از آن کم کم شروع به رشد خواهد کرد.

وی در ادامه بابیان اینکه از الیاف داخل خیار که به شکل اصلی خودش رسیده است برای تولید لیف استفاده می‌شود، افزود: این گیاه یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید است که در طب سنتی از آن برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود و تمام پزشکان پوست می‌توانند از این در محصول صنایع بهداشتی، داروسازی و صنایع غذایی استفاده کنند چون یک لایه بردار صددرصدی برای پوست‌های آسیب دیده خواهد بود.

وقتی کارآفرینان تویسرکان پای کار می آیند/ مسئولین حمایت کنند

لوفا محصولی مناسب برای صادرات

دهقان در ادامه بابیان اینکه برگ و گل این محصول دارای ۲۴ نوع خواص پزشکی است اظهار کرد: از آنجا که لوفا در کشورهای عربی خواهان بسیار دارد با کاشت لوفا در یک هکتار زمین کشاورزی به راحتی می‌توان چهار میلیارد تومان پول به دست آورد.

این کارآفرین تویسرکانی یادآور شد: در هر هکتار به صورت مدام سالانه برای ۴۰ نفر از کاشت، برداشت، فرآوری و بازاریابی اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

لوفا گیاهی کم آب بر است

دهقان در ادامه گفت: این گیاه علاوه بر سودآوری زیاد در این بحران بی آبی که در کشور وجود دارد جزو محصولات کم آب بر است و مصرف آب این محصول نسبت به محصولاتی مانند چغندر، خیار و گوجه یک چهارم است.

وی با انتقاد از تبلیغات ضعیف معرفی این محصول، اضافه کرد: از مغز اصلی لوفا اسکاج مخصوص برای ظروف گران قیمت و حساس تهیه می‌شود.

وی تصریح کرد: در اینجا همکاری مسئولان ذی ربط و رسانه‌های استانی و کشوری را می‌طلبیم که برای تبلیغ این محصول دست کار آفرینان را بگیرند.

در صورت حمایت، ۵۰ درصد اشتغالزایی ایجاد خواهد شد

این کارآفرین تویسرکانی اظهار کرد: اگر حمایت جدی داشته باشم به اندازه ۵۰ درصد اشتغالزایی ایجاد خواهم کرد.

وی با بیان اینکه اگر این محصول داخل گلخانه کشت شود یک سال کاشت و دو و نیم تا سه سال برداشت ایجاد خواهد کرد، افزود: ۵۰ هکتار بذر محصول به کشاورزان تحویل خواهم داد و در مزرعه ۵ هزار متری خودم ۱۰۰ هزار لیف لایه بردار در سایزهای مختلف و ۴۰ هزار اسکاچ تولید می‌شود همچنین قیمت مصرف کننده محصول در تمام نقاط استان همدان ثابت است.

دستگاه پوست کن گردو برای اولین بار در ایران

دیگر کارآفرین تویسرکانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از اختراعات خود سخن به میان آورد و اظهار کرد: شرکت خود را در با تولید انواع دستگاه‌های پوست‌کن گردو راه اندازی کردم.

علی محمد نصراللهی افزود: این شرکت دستگاه گردو پوست‌کن را برای اولین‌بار در ایران اختراع کرده است و گواهی ثبت اختراع را از اداره ثبت اسناد و مالکیت‌های صنعتی دریافت کرد، در این شرکت زمینه فعالیت و اشتغال ۲۰ نفر به‌صورت دائم و ۱۵۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم فراهم شده است.

وی در ادامه تشریح کرد: دستگاه‌های تولید شده در تویسرکان به ۲۴ استان مانند کرمان، فارس، آذربایجان، مازندران، البرز و تهران ارسال می‌شود و در سال ۱۳۸۷ بنده به عنوان کارآفرین برتر استانی انتخاب شدم.

نصراللهی اظهار کرد: به خاطر تنوع دستگاه، نخستین و بزرگترین کارگاه تولیدکننده دستگاه گردو پوست‌کن تخصصی در کشور هستیم و در سومین جشنواره گردو به عنوان اختراع نوع جدید دستگاه پوست‌کن گردو انتخاب شدیم.

وقتی کارآفرینان تویسرکان پای کار می آیند/ مسئولین حمایت کنند

اختراع دستگاه بازیافت آسفالت

این کارآفرین نمونه در ادامه از اختراع دستگاه بازیافت آسفالت با توانایی تبدیل سه تن آسفالت کهنه در یک ساعت نام برد و خاطرنشان کرد: این دستگاه بازیافت آسفالت با گران شدن قیر مورد استقبال مردم و مسئولان قرار گرفته است.

وی در ادامه به آزمایش دستگاه بازیافت اشاره و تصریح کرد: برای اطمینان از این دستگاه، محوطه شرکت صنعتگران و چند مدرسه را آسفالت کردیم. ضمن اینکه از آسفالت دورریز شهرداری، اداره راه و شهرسازی آسفالت جدید تولید شد که این نکته از مزیت‌های این دستگاه است.

این مخترع تویسرکانی ادامه داد: روزانه ۲۰ تن آسفالت کهنه به نو تبدیل می‌شود به صورتی که از هر یک تن آسفالت ۲۰۰ هزار تومان ارزش افزوده به وجود می‌آید.

دستگاه‌های دانه بندی گردو، خردکن چغندر، دستگاه تولید پوره سیب از دیگر اختراعات این مخترع و کارآفرین تویسرکانی است.

کارآفرینان زیادی با ایده‌های جدید و نو در این شهرستان هستند که به دلیل حمایت نشدن، نداشتن سرمایه، کپی برداری بدون مجوز از اختراع و همکاری نکردن ادارات، بانک‌ها و اداره مالیات دست از کار کشیده‌اند و می‌توان با حمایت از این نخبگان، باری از دوش جامعه برداشت و با هر اختراع اشتغالزایی زیادی را رقم زد.

جاده کارآفرینی پیچ و خم‌های بسیاری دارد، اما عبور از دست اندازهای این جاده، همت و حمایت مسئولان را می‌طلبد و امیدواریم با توجه به شعار سال و در راستای حمایت از تولید برای رفع موانع و مشکلات کارآفرینان چاره اندیشی شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1199533

مهمترین اخبار ایران و جهان: