نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 09:56

زنجان، پایتخت صنایع فلزی ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه ۱۶ هزار هنرمند زنجانی در حوزه صنایع دستی در سطح این استان فعال هستند، گفت: به جرات می‌توان گفت که زنجان، پایتخت صنایع فلزی ایران است.

سید سعید صفوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، با اشاره به اینکه ۲۹۹ رشته در حوزه صنایع دستی در کشور فعال است، اظهار داشت: در این راستا ۵۵ رشته در حوزه صنایع دستی در استان زنجان شناسایی و فعال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان  با بیان اینکه ۱۱ شهر جهانی  در حوزه صنایع دستی داریم که زنجان از این موضوع مستثنا نیست(زنجان شهر جهانی ملیله)، تصریح کرد: پایه ملیله نقره است و دارای ارزش افزوده فراوانی است.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۶ هزار هنرمند  در حوزه صنایع دستی در سطح استان زنجان فعال هستند، اضافه کرد: در این راستا ۷۰۰ کارگاه فعال داریم.

صفوی با بیان اینکه از مجموع ۱۶ هزار هنرمند یک هزار و  ۲۰۰ هنرمند دارای بیمه هستند، افزود: سال گذشته ۴۰۰ نفر برای بیمه معرفی شدند، اما ۶ سال موضوع بیمه به دلیل اعتباراتی که تخصیص پیدا می‌شد متوقف شد، این در حالی است که در حال حاضر بودجه‌ای که اختصاص پیدا می‌کند سرانه‌‌ای هم برای استان‌ها لحاظ می‌کنند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به پرداخت تسهیلات برای فعالان این حوزه ادامه داد: سال قبل از تبصره ۱۶ و ۱۸  و نهایتا برای مشاغل خانگی  تسهیلات خوبی در حدود ۸۰۰ میلیارد ریال در راستای حمایت از هنرمندان صنایع دستی پرداخت شد.

وی در ادامه در رابطه با امکان تجمیع هنرمندان صنایع دستی استان در یک شهرک صنعتی تخصصی این حوزه  اضافه کرد: گرد‌آوری ۱۶ هزار فعال در حوزه صنایع دستی در سطح استان، در یک جا عملا امکان پذیر نیست، کما اینکه ما در ورودی شهر زنجان ناحیه صنعتی ظریفان را داریم که در مرحله نهایی شدن است.

صفوی با بیان اینکه سال گذشته بیشترین تولیدات ما مربوط به چاقو بود ولی از لحاظ حجم و ارزش ریالی، مس در جایگاه نخست ایستاد و ضمن اینکه ملیله هم از لحاظ جایگاه هنری سرآمد است، گفت: به جرات می‌توان گفت که زنجان، پایتخت صنایع فلزی ایران است.
پایان پیام/۷۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1276877

مهمترین اخبار ایران و جهان: