نیوز سیتی!
01 خرداد 1402 - 13:23

معاون هنری وزارت ارشاد: «سیته» سرمایه جمهوری اسلامی ایران است/ به زودی چهار واحد ایران بازسازی خواهند شد

محمود سالاری در میزگرد فارس مطرح کرد: فرانسوی‌ها برای بازسازی هر سیته قریب به ۲۵۰ هزار یورو برآورد و پیشنهاد کردند که حدودا یک میلیون یورو برای چهار غرفه ایران هزینه محاسبه شده بود.

خبرگزاری فارس ـ گروه هنر و رسانه: میزگرد بررسی تحولات میدان هنر با حضور محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل خبرگزاری فارس برگزار شد تا به پیگیری مشکلات حوزه هنر و تشریح اقدامات این معاونت و مجموعه‌های متبوع آن پرداخته شود. معاون هنری در این بخش و در ادامه مباحث منتشر شده از این میزگرد، مساله اقامتگاه «سیته» و جایگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران در یکی از مهم‌ترین میدان‌های هنر جهان واکاوی شد.

شهرک بین‌المللی هنرها در پاریس «cité internationale des arts» در سال ۱۹۶۵ بنا می‌شود و یک سال بعد ایران چهار آتلیه را به مالکیت خود در می‌آورد. کشورهای محدودی این تعداد آتلیه را در اختیار دارند و از این جهت، ایران جایگاه ارزشمندی در «سیته» دارد. در تمام این سال‌ها در معاونت هنری وزارت ارشاد، مسئولیت اعزام هنرمندان به شهرک بین‌المللی سیته بر عهده موزه هنرهای معاصر تهران بوده و به‌شکل یک کار اداری با آن برخورد می‌شده است. هنرمندان تقاضای خود را ارائه می‌کردند و به آن رسیدگی می‌شده و در صورتی که حائز شرایط لازم بودند به این شهرک اعزام می‌شدند. آیین‌نامه‌ای نیز برای شناسایی هنرمندان به منظور اعزام به سیته وجود داشته است.

لازم به ذکر است که تا کنون بیش از ۵۰۰ هنرمند از ایران به سیته اعزام شده‌اند که اغلب از حوزه هنرهای تجسمی بوده‌اند. اما در مقطعی، فعالیت و کاربری جایگاه ارزشمند ایران در سیته دچار افول شد و بعضا از آن به عنوان اقامتگاه و محل استراحت و گردشگری برخی خانواده‌ها استفاده شخصی می‌شد تا آنجا که ساختمان آن مستهلک شد و نیازمند به احیاء و مرمت که این مساله از سوی رئیس سیته به ایران اعلام شد که باید یا جایگاهش را بازسازی کند یا آن را به فرانسه واگذار کند. در این خصوص در دولت فعلی تلاش‌هایی برای احیاء سیته ایران صورت گرفته که در این بخش از میزگرد با معاونت هنری وزارت فرهنگ به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

سوال آخر در بخش هنرهای تجسمی درباره «سیته» است. شنیده شده که چند سال پیش دولت فرانسه اعلام کرده که سیته نیاز به مرمت دارد و به واسطه اینکه کسانی از این سیته‌ها استفاده شخصی داشته‌اند، مشکلاتی برای این سازه‌ها به وجود آمده که مکانی بسیار ارزشمند و دارایی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه است، که خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا آرزوی این را دارند که این چنین مکانی در فرانسه داشته باشند.

یک روایت وجود دارد که مدیریت سیته فرانسه ۵ سال به ایران مهلت داده‌اند که این سیته‌ها مرمت شوند و ظاهرا الان تنها یک سال باقی مانده تا این مرمت صورت گیرد. ظاهرا هزینه‌ای که فرانسوی‌ها اعلام کرده‌اند خیلی بالا نیست. به زعم کارشناسان ما، اما فرانسوی‌ها هزینه مرمت را بالاتر از حد واقعی اعلام کرده‌اند، همین باعث شده که مسئله مرمت دچار اختلال و به تعویق بیفتد. لطفا در این خصوص توضیح بفرمایید و درخواست داریم این قضیه مهم پیگیری شود. چراکه خیلی مهم است این مکان برای هنرمندان کشور از دست نرود و اگر لازم است رایزنی صورت بگیرد که این روند با سرعت بیشتری پیش رود تا هنرمندان فرصت داشته باشند در یکی از معتبرترین میدان‌های ارائه هنرهای دنیا حضور داشته باشند و با دیگر هنرمندان دنیا مراوده داشته باشند.  

*«سیته» را به جای هتل و مسافرخانه استفاده می‌کردند!

سیته منطقه‌ای است که در آن مجموعه گالری‌های کوچک کاربردی قرار دارد یعنی هنرمند باید برود و در آنجا تولید اثر بکند. همانطور که می‌دانید سیته در فرانسه است و ما هم جایی در این بخش مهم داریم. حقیقت این است که استفاده بهینه در بعضی دوره‌ها از این‌ها نشده و اینجا را بجای هتل یا مسافرخانه استفاده کرده‌اند که طبیعتا شهرک سیته به این موضوع معترض بوده است. بعد از این تا مدتی هنرمندان به آنجا رفت و آمد داشتند و اثر تولید می‌کردند تا اینکه مدتی آن مجموعه استفاده نشده و آرام آرام به سمت فرسودگی رفته است. ما که آمدیم  و مسولیت معاونت هنری را پذیرفتیم از اولین مواردی که دنبال کردیم همین مساله سیته بود چون بحث سر این بود که «ما اصلا سیته را برای چه می‌خواهیم؟ بدهید برود!» 

*هزینه تراشی گزاف فرانسه برای مرمت «سیته»

سیته در فرانسه است و ما هم جایی در این بخش مهم داریم. حقیقت این است که استفاده بهینه در بعضی دوره‌ها از این‌ها نشده و اینجا را بجای هتل یا مسافرخانه استفاده کرده‌اند

خدارا شکر آقای دکتر اسماعیلی وقتی متوجه ماجرا شد و من در حد چند کلمه اشاره به ایشان گفتم وزیر محترم تاکید کردند که سیته را داشته باشیم و مرمت کنیم چون این سرمایه جمهوری اسلامی ایران است. خدا را شکر این رویکرد آقای وزیر خیلی به ما کمک کرد. و ما شروع کردیم به نامه‌نگاری، نامه‌ای به رئیس سیته نوشتم و گفتم ما می‌خواهیم آن را مجدد احیا کنیم و تلاش کردیم این احیا صورت بگیرد. مجموعه سیته برای بازسازی یک هزینه‌ای به ما اعلام کرد که از نظر ما عددی غیرواقعی بود. فرانسوی‌ها برای بازسازی هر سیته قریب به ۲۵۰ هزار یورو برآورد و پیشنهاد کردند که حدودا یک میلیون یورو برای چهار غرفه ایران هزینه محاسبه شده بود. بعد که ما پرس و جو کردیم دیدیم این عدد خیلی با هزینه واقعی فاصله دارد به همین لحاظ باز نامه‌نگاری کردیم با دکتر اسماعیلی و عرض کردیم اگر رایزنی صورت بگیرد ما خودمان می‌توانیم کار بازسازی و احیاء سیته جمهوری اسلامی ایران را انجام بدهیم.

*احیاء «سیته» پیش از موعد مقرر شده مقامات فرانسه

امروز که خدمت شما هستم، دستوراتش انجام شده، سرکار خانم شادمهری که به آنجا مامور شدند، پیگیر این قضیه شدند، از این طرف مسولیت این کار در وزارتخانه داده شده، بحث تامین مالی‌اش انجام شده و انشالله به زودی خودمان برای احیاء چهار واحد سیته اقدام خواهیم کرد. و خدارا شکر قبل از اتمام ۵ سال مهلت بازسازی سیته، ما این مکان را مجددا راه‌اندازی خواهیم کرد. نامه‌نگاری و پیگیری‌ها و تمام امور مربوطه انجام شده و همچنین تامین اعتبار شده و به زودی چهار واحد ایران در منطقه سیته بازسازی خواهند شد.

*جریاناتی نمی‌خواستند «سیته» بماند

فرانسوی‌ها برای بازسازی هر سیته قریب به ۲۵۰ هزار یورو برآورد و پیشنهاد کردند که حدودا یک میلیون یورو برای چهار غرفه ایران هزینه محاسبه شده بود

لازم به ذکر است که برخی جریانات اصرار داشتند که سیته به کار ما نمی‌آید و به فروش برسد که خدا را شکر وزیر محترم جلوی این تفکر ایستاد.
 

الان بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا مکانی در این سیته ندارند و حاضرند میلیون‌ها دلار بپردازند که حتی به اندازه یک جای قبر از این منطقه را داشته باشند که واقعا یکی از مهم‌ترین میدان‌های هنر جهان محسوب می‌شود.

جالب است که خود فرانسه به دنبال این بود که این واحدهای سیته ایران را به تملک خود دربیاورد. 

شنیده‌ها حاکی از این است که مدیر سیته در مواردی به صورت شخصی از هنرمندان ایرانی دعوت کرده و آثارشان را در آنجا به نمایش گذاشته‌اند.  

البته مسائلی در این میان هم به وجود آمده و اعزام برخی هنرمندان حواشی‌ای به همراه داشته که باعث شده مسولین در این مورد اندکی دست به عصا حرکت کنند. در مجموع باید گفت که این مجموعه برای ما یک سرمایه است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1230233

مهمترین اخبار ایران و جهان: