نیوز سیتی!
01 خرداد 1402 - 14:48

در قلب اتحادیه اروپا چه می‌گذرد؛ آماده برای وداع با «جو» بی‌دردسر

مقامات اتحادیه اروپا به طور چراغ‌خاموش، خود را برای شکست رئیس جمهور کنونی آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور مهیا می‌کنند!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، درحالی که هنوز بیش از یک سال تا حضور مردم آمریکا پای صندوق‌های رای باقی مانده، در قلب اتحادیه اروپا، مقامات از همین حالا به تکاپو افتاده‌اند تا پیش از هرگونه تغییر در کاخ سفید، برنامه‌های خود را تا حد امکان محقق کنند.

سی‌ان‌بی‌سی به نقل از یک مقام ارشد اروپایی که به شرط حفظ هویت حاضر به گفت‌وگو شده، نوشت: در حال حاضر همکاری و تعامل نزدیکی بین اتحادیه اروپا و دولت فعلی آمریکا وجود دارد. از مقامات دولتی تا عالی‌رتبه.

وی افزود: اتحادیه اروپا می‌دانند که این تعامل همیشگی نیست و چنین رویکردی ممکن است با حضور شخصی دیگر همچون دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در کاخ سفید، تغییر کند. و اتحادیه اروپا در تلاش است تا از این فرصت برای پیشبرد چند پرونده و موضوع حاوی منافع مشترک، بهره ببرد.

ائتلاف ۲۷ عضوی اتحادیه اروپا، اواخر سال ۲۰۲۰ و پس از چهار سال پرچالش تحت ریاست جمهوری ترامپ، که در جریان آن روابط اروپا و آمریکا به پایین‌ترین سطح رسید، آشکارا از انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا هیجان‌زده شد. دولت ترامپ و اتحادیه اروپا بر سر مسائل تجاری، دفاعی و فناوری اختلاف نظر داشتند.

اما با رسیدن بایدن به دفتر بیضی کاخ سفید، روابط طرفین به شدت بهبود یافت. سبک رهبری و اولویت‌های سیاسی او به مراتب همخوانی بیشتری با بروکسل داشت که از جمله آن می‌توان به نحوه مدیریت همه‌گیری کرونا و همچنین تغییرات اقلیمی اشاره کرد. تطابق تفکر سیاسی بایدن با اروپا، در پی حمله روسیه به اوکراین، بیش از پیش نمایان شد و رهبران اروپایی با آغوش باز از حمایت نظامی و مالی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از کی‌یف، استقبال کردند.

اورسولا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا در ماه مارس گفته بود: آمریکا و اتحادیه اروپا در قبال جنگ غیرمشروع، غیرقابل توجیه و غیرضروری که روسیه علیه اوکراین به‌راه انداخته، موضعی متحد و مقتدر اتخاذ کرده‌اند. پوتین (رئیس جمهور روسیه) فکر می‌کرد که می‌تواند بین ما تفرقه بیندازد و با این حال، ما از همیشه متحدتر هستیم و مادامی که طول بکشد، به حمایت بی‌قید و شرط از اوکراین ادامه خواهیم داد.

اما این امکان وجود دارد که با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید از جمله ترامپ، توافقنامه‌ها و خط مشی جاری، همگی متوقف شوند.

کِوین کلودِن، تحلیلگر ارشد مسائل جهان در اندیشکده «میلکِن» درباره پیروزی احتمالی یکی از نامزدهای جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا گفت: روابط پیچیده خواهد شد. اروپایی‌ها نگرانند که آمریکا از حمایت از اوکراین دست بکشد. چه مالی و چه نظامی.

ترامپ ماه گذشته به این پرسش که «ترجیح می‌دهد در جنگ جاری، روسیه پیروز شود یا اوکراین؟» پاسخی نداد و علاوه بر این، درباره حمایت از کی‌یف در صورت پیروزی در انتخابات نیز متعهد نشد اما مدعی شد که اگر به کاخ سفید برگردد، ظرف ۲۴ ساعت به جنگ پایان خواهد داد.

ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا و دیگر نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمرریکا نیز اخیراً گفت «باور دارد که آمریکا دیگر بیشتر از این نباید در جنگ اوکراین مداخله کند.»

یکی دیگر از دیپلمات‌های اروپایی که نخواسته نامش فاش شود نیز درباره این مساله حساس گفت: مشارکت اروپا و آمریکا همچنان برای اتحادیه اروپا ضروری است. با این حال، از آنجا که به نظر می‌رسد اروپا به‌دنبال کاهش وابستگی به سایر کشورهای جهان از جمله چین و آمریکا است، به نظر می‌رسد که به هر صورت، روابط آتی اروپا با آمریکا اندکی دستخوش تغییر شود.

وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا در حال ایجاد مسیر خود در راستای استقلال راهبردی است که البته به این معنا نیست که به متحدان‌مان پشت می‌کنیم. بلکه بالعکس، این بدان معناست که ما باید برای تصمیم‌گیری درباره مسائل داخلی خودمان، مستقل‌تر و توانمندتر عمل کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1230277

مهمترین اخبار ایران و جهان: