نیوز سیتی!
17 خرداد 1402 - 15:28

مسکو پیمان همکاری با کی‌یف در دریای آزوف و تنگه کرچ را لغو کرد

شورای فدراسیون روسیه لایحه لغو پیمان همکاری روسیه-اوکراین بر سر استفاده مشترک از دریای آزوف و تنگه «کِرچ» را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، براساس اعلام شورای عالی فدراسیون روسیه، لایحه لغو پیمان منعقد شده بین مسکو و کی‌یف درباره استفاده مشترک از دریای آزوف و تنگه کِرچ، به تصویب رسیده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ۲۴ مه(سوم خرداد) این لایحه را به مجلس دوما اراده داده و این مجلس نیز اول ژوئن این لایحه را تصویب کرده بود.

براساس یادداشت توضیحی ذیل این لایحه، پس از الحاق مناطق خرسون و زاپروژیا و دونتسک و لوهانسک به روسیه، شرایطی کاملا جدیدی به وجود آمده زیرا دریای آزوف و بندر کرچ منحصرا در حوزه قضایی و حقوقی فدراسیون روسیه قرار گرفته‌اند. در این یادداشت تاکید شده «باتوجه به اینکه اوکراین نسبت به این آب‌ها، جایگاه خود به عنوان کشوری ساحلی را از دست داده، از این‌رو فسخ معاهده ضروری بود.»

این پیمان در ۲۴ دسامبر ۲۰۰۳ بین روسیه و اوکراین در بندر کرچ منعقد شد. در این پیمان به اهمیت دریای آزوف و تنگه کرچ برای توسعه اقتصادی هر دو کشور و همچنین لزوم حفظ آبراه آزوف-کرچ به عنوان یک نظام اقتصادی-طبیعی حیاتی، تاکید شده بود. مجلس اوکراین پیش‌تر در اوایل فوریه، به طور رسمی تمام معاهدات همکاری با روسیه در دریای آزوف را لغو کرده بود.

مسکو دیروز(سه‌شنبه) اعلام کرد که نیروهای اوکراین در حمله‌ای که تروریستی خوانده‌شده، سد کاخوفکا در جنوب این کشور را منفجر کردند. کی‌یف این موضوع را تکذیب کرده و مسکو را مسئول این خرابکاری دانسته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1268477

مهمترین اخبار ایران و جهان: