نیوز سیتی!
16 خرداد 1402 - 15:50

آفرودسواران اجازه ورود به عرصه‌های جنگلی چهارباغ را ندارند

چهارباغ- سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چهارباغ گفت: یگان حفاظت منابع طبیعی اجازه ورود آفرود سواران را به عرصه‌های جنگلی و مرتعی نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکرم عزیزی از مسدود کردن جاده‌های فرعی ایجاد شده در مراتع این شهرستان برای جلوگیری از ورود آفرود سوارها خبر داد و افزود: یگان حفاظت منابع طبیعی اجازه ورود آفرودسواران به عرصه‌های جنگلی و مرتعی را نخواهد داد و در صورت مشاهده، فرد متخلف به مراجع قضائی معرفی می‌شود.

وی در خصوص بررسی وضعیت آفرود سواری در این شهرستان اظهار کرد: برخی آفرود سواران در مناطق ارزشمند منابع طبیعی مبادرت به رانندگی و حرکات نمایشی با خودروهای آفرود می‌کنند و با این اقدام به عرصه‌های مرتعی و جنگلی خسارت وارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه گشت، مراقبت و شناسایی عاملان تخریب منابع طبیعی با حضور به موقع یگان حفاظت تشدید می‌شود، اضافه کرد: آفرود سواری در اراضی ملی و طبیعی موجب خسارت‌های زیادی به محیط زیست و منابع طبیعی می‌شود و که منجر به تخریب ساختمان و بافت خاک در اثر فعالیت خودروهای آفرود خسارت فیزیکی زیادی به اکوسیستم طبیعی و زیستگاه‌های گیاهی و جانوری می‌شود و این در حالی است که ورزش و گردشگری بدون حفظ منابع طبیعی و محیط زیست معنی ندارد.

سرپرست اداره منابع طبیعی اضافه کرد: یکی دیگر از خسارت‌هایی که آفرود سواری می‌تواند به طبیعت برساند تخریب پوشش گیاهی، ایجاد آلودگی، جابجایی خاک و از بین بردن گیاهان نادر دارویی و خوراکی است.

وی با اشاره به اینکه برای تشکیل یک سانتی متر خاک به صدها سال زمان نیاز است، یادآور شد: بنابراین شایسته نیست برای پر کردن اوقات فراغت و سرگرمی افرادی معدود، منابع پایه آب و خاک که متعلق به عموم مردم و نسل‌های متمادی است دچار خسارت شود.

عزیزی همچنین با بیان اینکه تخریب عرصه‌های طبیعی از هیچ کس پذیرفتنی نیست، گفت: برای انجام ورزش‌هایی نظیر آفرودسواری و موتورسواری باید تدابیر منطقی پیش‌بینی کرد تا زمینه تخریب منابع طبیعی فراهم نشود.

وی همچنین تاکید کرد: تضارب آرا، همفکری و گفت و گو برای هدایت صحیح آفرود سواری و جلوگیری از خسارات به محیط زیست و منابع طبیعی باید به یک فرهنگ تبدیل شود و رسانه‌ها در این زمینه اقدام به آگاهی بخشی کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1265977

مهمترین اخبار ایران و جهان: