نیوز سیتی!
22 اردیبهشت 1402 - 11:12

موضعگیری دوباره سران نظامی آمریکا علیه ایران

«لوید آستین» رئیس پنتاگون و «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در یک جلسه استماع کنگره، علیه برنامه هسته‌ای و حضور منطقه‌ای ایران موضع گرفتند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقام‌های ارشد نظامی و دفاعی آمریکا که کشور آنها تنها استفاده کننده سلاح اتمی در جهان است، در حضور قانونگذاران کنگره این کشور ادعاهای بی اساسی را علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران مطرح کردند.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا (رئیس پنتاگون) و  «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با حضور در جلسه استماع مجلس سنای این کشور برای دفاع از بودجه درخواستی ارتش و وزارت دفاع حضور یافتند.

رئیس پنتاگون و عالی ترین مقام نظامی آمریکا در بخشی از اظهارات خودشان در جلسه کمیته فرعی دفاعی تخصیص بودجه سنای آمریکا، علیه برنامه هسته‌ای و حضور منطقه‌ای ایران حرف زدند.

مارک میلی که اوایل فروردین ماه در جلسه کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران ادعاهایی مطرح کرده بود، در جلسه پنجشنبه (دیروز) در مجلس سنا هم در این باره حرف زد.

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در دو بخش علیه ایران حرف زد: ابتدا درباره برنامه هسته‌ای ایران و سپس درباره نفوذ و حضور منطقه‌ای ایران.

ژنرال ارشد آمریکایی که کشورش سابقه حمایت چند دهه‌ای از گروه‌های تروریستی را در کارنامه دارد، مدعی شد: «ایران با حمایت از تروریست‌ها و نیروهای نیابتی به برهم زدن صلح در خاورمیانه و فراتر از آن ادامه می‌دهد».

عالی‌ترین مقام نظامی آمریکا با تکرار اظهارات ماه گذشته خود علیه برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرد: «(مقام‌های ایران) به بهبود توانایی خود برای تولید سلاح اتمی ادامه می‌دهند».

به ادعای مارک میل، ایران می‌تواند مواد کافی برای تولید سریع یک سلاح اتمی تولید کند و پس از آن تنها چند ماه طول می‌کشد تا سلاح اتمی قابل نصب (روی موشک) آماده شود.

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا افزود:: «سیاست ایالات متحده همان (سیاست قبلی) باقی می‌ماند و (آن این است که) ایالات متحده متعهد است ایران به سلاح اتمی دست پیدا نخواهد کرد».

وی اوایل فروردین ماه هم در جلسه کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران حرف زده بود و ادعا کرد، ارتش آمریکا گزینه‌های متعددی را برای پاسخ دادن به دستیابی ایران به سلاح اتمی در نظر گرفته است.

میلی طی نشست استماع ماه گذشته ادعا کرده بود که ایران می‌تواند در عرض دو هفته مقدار کافی از مواد شکافت‌پذیر برای ساخت یک سلاح اتمی را تولید کند اما چندین ماه طول می‌کشد تا ایران با آن مواد شکافت‌پذیر، یک سلاح اتمی واقعی بسازد.

این نظامی ارشد آمریکا با بیان اینکه واشنگتن متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است، گفت: «در صورت تصمیم گرفتن ایران برای ساخت یک سلاح اتمی واقعی، (ارتش آمریکا) هم گزینه‌های متعددی را برای پاسخ دادن به آن در نظر گرفته است».

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در جلسه استماع روز گذشته در سنای آمریکا علیه ایران حرف زد. او گفت: «وزارت (دفاع آمریکا) در برابر سایر تهدیدات مداوم از جمله کره شمالی و ایران همچنان هوشیار است».

وی افزود:  ما تمام اقدامات لازم را برای دفاع از نیروهای خود و منافع خود در خارج از کشور انجام خواهیم داد همانطور که از حملات هوایی ما در ماه مارس علیه تاسیسات مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مشهود است.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1205933

مهمترین اخبار ایران و جهان: