نیوز سیتی!
12 تیر 1402 - 12:36

آغاز مجدد طرح تفکیک زباله از مبدا در شفت

شفت- فرماندار شفت از آغاز مجدد آموزش و فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا در روستاهای این شهرستان با همکاری بخشداران، دهیاران و مشارکت مردم خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی نقدی پیش از ظهر دوشنبه در جلسه مدیریت پسماند شهرستان اظهار کرد: آموزش، نقش مهمی در مدیریت پسماند روستایی ایفا می‌کند بر همین اساس باید بتوانیم میزان زباله‌های روستایی را کاهش دهیم.

وی افزود: اساسی‌ترین راه کاهش معضلات محیط زیست، آموزش و فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا است.

فرماندار شفت با بیان اینکه باید تولید زباله در مبدا را به حداقل برسانیم، بیان کرد: این امر مهم با مشارکت و همکاری مردم محقق خواهد شد.

نقدی با بیان اینکه مشارکت‌های عمومی گامی اساسی در مدیریت پسماند است، ادامه داد: طرح تفکیک زباله از مبدا باید در روستاها اجرایی شود و بخشداران باید این موضوع را با جدیت پیگیری نمایند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ نیازمند بسیج همگانی است و همه مردم باید در این طرح مشارکت کنند، تصریح کرد: تفکیک نکردن زباله‌های تر و خشک از مبدأ مشکلات زیادی را برای بازیافت و استفاده دوباره از این طلای کثیف به وجود می‌آورد و اگر فرهنگ جداسازی در خانواده‌ها نهادینه شود از صرف بسیاری از هزینه‌ها برای جداسازی پسماند در کارخانه جلوگیری می‌شود.

فرماندار شفت تفکیک زباله از مبدا و بازیافت را مؤلفه اصلی در مدیریت صحیح پسماند ارزیابی کرد و افزود: برای آنکه بتوان این تهدید بزرگ را به فرصت تبدیل کرد سه اصل مهمِ کاهش تولید زباله، استفاده مجدد و بازیافت را باید همواره در مدیریت پسماند در نظر گرفت و این مسائل باید به طور ویژه فرهنگ‌سازی شود و همه شهروندان خود را ملزم به رعایت آن بدانند.

فرماندار شفت از آغاز مجدد آموزش و فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا در روستاهای این شهرستان با همکاری دهیاران و بخشداران و با مشارکت مردم خبر داد و گفت: مشارکت مردمی در مدیریت پسماند نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

نقدی با اشاره به اینکه مدیریت پسماند از جمله مسائلی است که تأثیر مستقیم با محیط زیست دارد، گفت: اگر در زمینه پسماند، مدیریت صحیحی انجام نشود مخاطرات زیست‌محیطی زیادی برای مردم و شهر به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه روستای چناررودخان به عنوان روستای سبز در شهرستان معرفی شده است، افزود: باید تلاش نمود که تمامی روستاهای این شهرستان عاری از تولید زباله باشند و ساکنین روستاهای شهرستان نسبت به پاکسازی و تفکیک زباله از مبدا در منازل خود اهتمام وِیژه داشته باشند تا از بروز خطرات و معضلات زیست محیطی جلوگیری به عمل آید تا محیط زیست پاکی را داشته باشیم.

فرماندار شفت با اشاره به فرارسیدن تعطیلات تابستان و هجوم مسافران به مناطق گردشگری و ییلاقی بیان کرد: در راستای حفظ پاکیزگی و جمع آوری زباله در مناطق جنگلی و تفرجگاه‌ها بخشداران با هماهنگی دهیاران روستاها جلساتی را در خصوص اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا را در دستور کار قرار دهند.

فرماندار شفت ادامه داد: شنبه‌های محیط زیستی پاک در شهرستان شفت به صورت منظم هر هفته با حضور دستگاه‌های اجرایی و مردم انجام می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1327677

مهمترین اخبار ایران و جهان: