نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 18:47

بیماری‌های غیرواگیر مهم‌ترین علل مرگ و میر در جهان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه سال‌ها پیش، بیماری‌های عفونی یا واگیر علت عمده مرگ و میر در جهان بودند، افزود: با پیشرفت‌های تکنولوژیک و تولید واکسن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها بیماری‌های واگیر کنترل شدند و پس از آن، الگوی بیماری‌ها تغییر پیدا کرد به گونه‌ای که در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر مهم‌ترین علل مرگ و میر در جهان و عامل ۸۳ درصد مرگ‌ها در کشور است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حسن بختیاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان و رئیس کمیته استانی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در کمیته استانی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر اظهار کرد: در بیماری‌های واگیر، عامل بیماری مشخص است و با حمله به این عامل، بیماری کنترل می‌شود ولی بیماری‌های غیرواگیر از عوامل مختلفی نشأت می‌گیرند که به حوزه‌های مختلفی مربوط هستند و مقابله با آنها مستلزم هماهنگی و همگرایی بین بخشی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه سال‌ها پیش، بیماری‌های عفونی یا واگیر علت عمده مرگ و میر در جهان بودند، افزود: با پیشرفت‌های تکنولوژیک و تولید واکسن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها بیماری‌های واگیر کنترل شدند و پس از آن، الگوی بیماری‌ها تغییر پیدا کرد به گونه‌ای که در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر مهم‌ترین علل مرگ و میر در جهان و عامل ۸۳ درصد مرگ‌ها در کشور ما هستند و این آمار نشان دهنده اهمیت ویژه بیماری‌های غیرواگیر است.
وی با اشاره به اینکه موضوع جمعیت از چالش‌‌های کنونی کشور است، خاطر نشان کرد: از آنجا که بیماری‌های غیر واگیر عموما جمعیت میانسال و فعال جامعه را درگیر می‌کند، از بعد جمعیتی نیز حائز اهمیت ویژه‌ای نسبت به بیماری‌های واگیر می‌باشد.
بختیاری در مورد بی‌علامت بودن بیماری‌های غیر واگیر هشدار داد و گفت: بر خلاف بیماری‌های واگیر که بسیار پر سر و صدا هستند و علائمی دارند که بیمار و اطرافیان او احساس خطر کرده و پیگیر درمان می‌شوند، بیماری‌های غیرواگیر زمانی خود را نشان می‌دهند که مدت‌ها از ابتلای فرد به بیماری گذشته است و عوارض بیماری در بیمار نمایان شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه بیماری‌های واگیر، شروع و پایان مشخصی دارند و بیمار پس از بهبود به روال عادی زندگی بازمی‌گردد، افزود: این در حالی است که بیماری‌های غیر واگیر آغاز و پایان قطعی ندارند و عوارض آنها تا پایان عمر گریبانگیر بیمار است و به شدت کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و از همین رو پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر بسیار پراهمیت است.
وی به بیان اقدامات لازم برای مقابله با بیماری‌های غیرواگیر پرداخت و اظهار کرد: یکی از این اقدامات، درمان است که بخش عمده آن در حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی قرار دارد هرچند کمک‌های بین‌بخشی و مردمی نیز می‌تواند کمک بزرگی در این راستا باشد.
رئیس کمیته استانی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر خاطرنشان کرد: موفقیت در مدیریت درمان سکته‌های حاد قلبی و مغزی، افتتاح مرکز آنکولوژی ۱۶۰ تختخوابی حضرت ولیعصر(عج)، اخذ مجوز راه‌اندازی بخش ۱۶ تختخوابی مراقبت‌های ویژه مغزی، فعال کردن جراحی‌های قلب در استان و خرید تجهیزاتی از جمله سی‌تی‌آنژیوگرافی ۲۵۶ اسلایس و آنژیوگرافی مونوپلین از جمله اقداماتی است که در حوزه درمان بیماری‌های غیرواگیر صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: با وجود همه این اقدامات تا زمانی که اصلاح سبک زندگی، تغذیه سالم، حذف آلاینده‌های زیست محیطی، کنترل عوامل موثر بر سرطان، توسعه فضاهای ورزشی، فرهنگ‌سازی و آموزش انجام نشود، قطعا موفقیت چشمگیری در کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر صورت نمی‌گیرد.

 

فرهنگ سازی و آموزش برای پیشگیری و کنترل غیر واگیر ضروری است

در ادامه مشهود تقی‌لو، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز در سخنانی اظهار کرد: بیماری‌های غیر واگیر شایع‌ترین علت مرگ و میر در کشور ما هستند که عمده‌ترین آنها با میزان مرگ و میر بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های تنفسی، دیابت و حوادث ترافیکی می‌باشد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان خاطرنشان کرد: کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم، استعمال دخانیات و مصرف الکل ۴عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر است.
وی، فشارخون بالا، کم‌تحرکی، چاقی، عدم انجام اقدامات تشخیصی و درمانی به موقع، بالا بودن کلسترول و چربی خون و استرس‌های روزمره را از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد و افزود: از طرفی با افزایش سن دیواره ر‌گ‌ها سفت‌تر شده و افزایش فشار خون و تنگی عروق و رگ‌های قلبی و مغزی اتفاق می‌افتد.
تقیلو با بیان اینکه در مواردی، درد سینه با درد معده اشتباه گرفته می‌شود و به فاصله ۲۴ الی ۴۸ ساعت ایست قلبی و مرگ اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: آموزش، فرهنگ‌سازی و تغییر سبک زندگی برای مقابله با بیماری‌های غیرواگیر ضروری است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان به مقایسه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر پرداخت و گفت: از آنجایی که بیماری‌های واگیر سرایت کننده هستند، در جو عمومی جامعه ایجاد وحشت کرده و همه افراد، خود را ملزم به پیشگیری از طریق رعایت نکات بهداشتی و تزریق واکسن می‌کنند ولی در بیماری‌های واگیر بیماری جدی گرفته نمی‌شود و زمانی تشخیص داده می‌شود که زمان زیادی از آن سپری شده است و از همین رو فرهنگ سازی و آموزش برای پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها ضروری است.

پایان پیام/2308

منبع: فارس
شناسه خبر: 1326177

مهمترین اخبار ایران و جهان: