نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 14:14

نگاه جدی«صاحبدلان»به کشورهای اسلامی/مجلس برای بودجه تئاتر قول داد

نشست رسانه‌ای نخستین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر این رویداد روز دوشنبه ۲۲ خرداد در سالن کنفرانس دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای نخستین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان روز دوشنبه ۲۲ خرداد با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود فرهنگ دبیر این رویداد و فائزی مدیرکل ارشاد استان قزوین در سالن کنفرانس دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست با حضور کاظم نظری و محمود فرهنگ از پوستر این رویداد رونمایی شد.

سپس فائزی مدیرکل ارشاد استان قروین و میزبان رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان، درباره میزبان استان از این رویداد گفت: استان در حال مهیا شدن برای برگزاری مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره و برگزاری نخستین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان است و بنا بر این است پهنه استان را درگیر برگزاری این رویداد کنیم. خوشحالم رویداد صاحبدلان در زیست بوم استان ما می‌تواند یک مسیر هنری درست را ایجاد کند.

در ادامه کاظم نظری نیز به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: ما با هدف اینکه رویدادها را در استان‌ها برگزار کنیم استان قزوین را برای میزبان این رویداد انتخاب کردیم. امیدواریم رویداد صاحبدلان در استان قزوین بماند و با برگزاری این رویداد زیرساخت‌های نمایش استان را تکمیل کنیم. به طورکلی برگزاری رویدادها در استان‌های دیگر با هدف تکمیل و تقویت زیرساخت‌های تئاتر استان است.

سپس محمود فرهنگ دبیر رویداد تئاتر صاحبدلان نیز گفت: شاید این برای اولین‌بار است که یک استان بخش بین‌المللی یک رویداد را میزبانی می‌کند. رویداد صاحبدلان فقط به تولید فکر می‌کند و برای یک سال برنامه دارد و رقابتی نیست و تنها در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی رقابت برگزار می‌کنیم.

وی تأکید کرد: برای اولین بار یک نگاه جدی به کشورهای مسلمان داریم. همیشه سعی شده این کشورها نادیده گرفته شوند با این توجیه که بضاعتی ندارند. ما آثار دینی را که توان اجرا در عرصه بین‌المللی دارند به ۲ زبان فرانسه و انگلیسی ترجمه کردیم.

فرهنگ یادآور شد: استان‌های ما نیاز به زیرساخت‌هایی برای تئاتر دارند و تلاش ما این است که سخت‌افزارهای اجرایی استان فراهم شوند. ضمن اینکه برگزاری این رویداد در استان انگیزه هنرمندان استان‌ها برای تولید تئاتر دینی را بالا می‌برد.

دبیر رویداد تئاتر صاحبدلان با بیان اینکه همیشه در تئاتر از کمبود بودجه رنج می‌بریم و از مسئولان درخواست داریم توجهی به افزایش بودجه تئاتر داشته باشند، اظهار کرد: استان بودجه اسکان، پذیرایی و برگزاری مراسم اختتامیه را عهده‌دار شد که اتفاق قابل توجهی است که یک استان بودجه‌ای را به تئاتر اختصاص دهد.

در ادامه این نشست مژگان وکیلی مسئول بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان نیز گفت: ۲ گروه از عراق و ۲ گروه از عمان در رویداد حضور دارند و بعد از اجرای هر نمایش جلسات نقد و بررسی آثار برگزار می‌شود.

سپس محمود فرهنگ درباره چرایی تعداد کم آثار خارجی در نخستین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان توضیح داد: مسأله بودجه برای تئاتر کشور بسیار مهم است. این رویداد قرار بود در ۱۴۰۱ برگزار شود که ۱۶ نمایش خارجی برای اجرا در آن آماده بودند ولی با تغییر تاریخ برگزاری بسیاری قادر به حضور نشدند. نکته اصلی این است که رویداد صاحبدلان برای جستجوی آثاری که در تراز موضوع صاحبدلان باشند کار سختی پیش رو دارد. آثاری باید انتخاب می‌شد که قابل دفاع باشد. ما طی سال‌های گذشته بررسی کردیم بضاعت‌مان در حوزه تئاتر دینی چه اندازه است و بعد از برگزاری ۱۳ دوره رویداد به سراغ عرصه بین‌الملل رفتیم. از این رو تعداد کم آثار در این دوره اشکالی ندارد.

وی متذکر شد: در سال‌های گذشته توجه جدی به رویداد صاحبدلان نشده است. اگر فرصت مناسب را داشتیم زودتر بین‌المللی می‌شدیم. ما مدام نگاه‌مان به اروپا بوده و ۴۴ سال است کشورهای اسلامی را نادیده گرفته‌ایم. در کل بودجه این دوره از رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان ۶ میلیارد است؛ ۴ میلیارد تومان بودجه در طول یک سال هزینه برای رویداد صاحبدلان هزینه کردیم و ۲ میلیارد نیز ارشاد استان قزوین متقبل شد.

در ادامه کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی درباره وضعیت بودجه تئاتر، تأکید کرد: دوستان مجلس قول بودجه‌ای ویژه برای تولید تئاتر داشته باشیم. همچنین قول داده شده بودجه تئاتر چند برابر شود. بودجه تئاتر کشور در مقایسه با بودجه سازمان سینمایی بسیار ناچیز است.

وی در پایان این نشست از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی اندیشکده و پژوهشکده تئاتر خبر داد و گفت: اداره‌کل هنرهای نمایشی به دنبال راه‌اندازی پژوهشکده و اندیشکده تئاتر هستیم. طرح آماده است و امیدوارم با حمایت وزارت علوم و وزارت ارشادپژوهشکده راه‌اندازی شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1280233

مهمترین اخبار ایران و جهان: