نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 17:44

معتادان به الکل ترک برگشت ناپذیری دارند

اصفهان - عضو هیئت علمی گروه سم شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: معتادان به الکل آسان‌تر از معتادان به مواد مخدر بهبود خواهند یافت و ترک اعتیاد برگشت ناپذیری دارند.

غلامعلی دوروشی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عوارض سو مصرف الکل بر بدن انسان، خانواده و جامعه با اختلاف فاحشی بیش از سایر مواد مورد سو مصرف از جمله تریاک، هروئین، شیشه و کوکائین است.

وی بیان داشت: الکل یکی از شایع‌ترین مواد مورد سو مصرف در دنیاست. وابستگی به الکل با عنوان الکلیسم نامیده می‌شود. الکل موجود در مشروبات الکلی اتانول نام دارد و از تخمیر و تقطیر میوه و دانه‌های گیاهی به دست می‌آید. مشروبات الکلی میزان متفاوتی از الکل را دارند؛ و هرچه میزان الکل آن بیشتر باشد؛ سمیت و آسیب‌های ناشی از آن بیشتر است.

دانشیار دانشکده پزشکی و عضو هیئت علمی گروه سم شناسی بالینی ادامه داد: الکل صنعتی و ضدعفونی و دیگر اشکال الکل‌های در دسترس مانند آب جو، مشروبات الکلی و عرق می‌توانند به دلایلی حاوی الکل مرگبار چوب (متانول) باشند. متأسفانه این الکل در صورت وجود در مشروبات الکلی توسط مصرف کننده غیرقابل تشخیص است و ساعت‌ها پس از مصرف نا آگاهانه، علائم مسمومیت با آن با تهوع، دل درد، سردرد، گیجی و تاری دید شروع می‌شود.

وی افزود: همه الکل‌ها سمی هستند؛ ولی برخی مانند اتانول عوارض خود را هم به شکل حاد (فوری) و هم به شکل مزمن (درازمدت) نشان می‌دهند و برخی مانند متانول (الکل چوب) فوق العاده سمی بوده و عمدتاً به شکل حاد منجر به کوری، اغماء و مرگ می‌شوند. البته اثرات الکل به میزان مصرف، جنسیت فرد و سابقه مصرف هم بستگی دارد. آسیب‌های الکل در خانم‌ها به مراتب بیش از آقایان است.

دوروشی به عوارض جسمانی و روانی حاد و مزمن مصرف الکل اشاره کرد و ادامه داد: تهوع و استفراغ، کاهش هوشیاری، بی قراری شدید، خونریزی معده، پرخاشگری، از بین رفتن قوای عقلی و قدرت تشخیص خوب و بد (که منجر به نزاع، خودکشی و قتل می‌گردد)، کند شدن واکنش عضلات به دستورهای مغز (که منجر به تصادفات رانندگی می‌شود)، تضعیف تنفس، تشنج و مرگ از مهم‌ترین عوارض حاد مصرف مشروبات الکلی هستند.

دانشیار دانشکده پزشکی و عضو هیئت علمی گروه سم شناسی بالینی؛ کوچک شدن سلول‌ها و چروکیده شدن مغز و بدنبال آن مشکلات تفکر و حافظه، توهم، افسردگی، اختلال خواب (کابوس)، زخم معده، کبد چرب و سپس سیروز کبد، تخریب لوزالمعده و بروز دیابت، سوءتغذیه، ضعف عضله قلب، نامنظمی ضربان قلب و افزایش فشارخون، افزایش خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی، ناتوانی جنسی و ناباروری، پوکی استخوان و ضعف عضلانی، افزایش خطر سرطان‌های دهان، حلق، حنجره، مری، معده، روده بزرگ و کبد را از عوارض مصرف طولانی مدت الکل بیان کرد.

وی با اظهار اینکه ترک الکل راحت تر از اعتیاد به مواد مخدر دیگر صورت می‌گیرد؛ ولی لازم است این ترک زیر نظر پزشک باشد؛ ادامه داد: بسیاری از افراد معتاد به الکل، ترک اعتیاد برگشت ناپذیر دارند.

دوروشی اعلام کرد: معتادان به الکل می‌توانند به بخش مسمومان و مرکز ترک اعتیاد بیمارستان خورشید (نورعلی اصغر (ع)) مراجعه کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1322477

مهمترین اخبار ایران و جهان: