نیوز سیتی!
22 تیر 1402 - 11:17

رفع مشکلات اشتغال و آبرسانی ایذه در گرو انتقال آب از «کارون۳» است

ایذه - امام جمعه ایذه گفت: انتقال آب از «کارون ۳» به ایذه راه حل رفع مشکل اشتغال در این منطقه است و این امر به همت رئیس جمهور و وزرای مربوطه نیاز دارد.

حجت‌الاسلام سیدمیثم موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: شهرستان ایذه بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که موضوع اشتغال در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل این شهرستان است؛ ایذه از وجود صنایع بالادستی، پایین دستی، کارخانجات و… محروم است و همین موضوع باعث شده تا جوانان امیدی به اشتغال نداشته باشند.

وی تصریح کرد: کشاورزی، دامپروری، مرکبات، شیلات و… از جمله محورهایی است که مردم ایذه می‌توانند در زمینه اشتغال به آن امیدوار باشند؛ تمامی این زمینه‌های شغلی در ایذه به آب وابسته هستند و از طرفی در ایذه خاک حاصلخیز، نیروی جوان و با استعداد وجود دارد که با مدیریت صحیح می‌توان ایجاد اشتغال را در این منطقه عملی کرد.

حجت‌الاسلام موسوی افزود: سد «کارون ۳» ایذه مخزن بزرگ و کیمیای با ارزشی است که به یک منبع ملی تبدیل شد و برای احداث این سد، زمین‌ها و خانه‌های مسکونی مردم با احداث این سد از بین رفته است؛ البته مردم به امید اشتغال برای جوانان در احداث این پروژه همکاری کردند.

وی ادامه داد: حال سال‌ها از احداث سد می‌گذرد اما تاکنون هیچ‌گونه اشتغالزایی صورت نگرفته و همین امر نارضایتی مردم را مضاعف کرد به این معنا که بخشی که باید به صورت مستقیم به مردم خدمات لازم را ارائه دهد و اشتغالزایی کند، مسکوت مانده است.

امام جمعه ایذه گفت: همه معضلات و مشکلاتی که در ایذه به وجود می‌آید اغلب از ناحیه افراد بیکار است زیرا امیدی به اشتغال ندارند اما با انتقال آب از سد «کارون ۳» به حوزه‌های کشاورزی، دامپروری و شیلات این شهرستان پیش‌بینی می‌شود کشاورزی گسترده‌ای با اشتغالزایی فراوان برای ایذه فراهم شود که تأثیر آن در خوزستان و کل کشور مشهود باشد.

وی ادامه داد: همچنین انتقال آب از سد «کارون ۳» به ایذه برای تأمین آب شرب و کشاورزی ضرورت دارد و قطعاً با این انتقال مشکل نیاز مردم به آب آشامیدنی رفع می‌شود به گونه‌ای که آب مورد نیاز یک میلیون نفر در شرق خوزستان تأمین خواهد شد؛ فاز اول لوله‌گذاری انتقال آب سد «کارون ۳» به ایذه انجام شده و نیازمند یک اراده قوی و جدی از ناحیه دولت و مجلس است.

امام جمعه ایذه به پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه اشاره کرد و گفت: این موضوع به عنوان خواست و مطالبه مردمی در خطبه‌های نماز جمعه به عنوان تریبون مردمی مطرح شد. مقام معظم رهبری «دولت و مجلس» را انقلابی نام نهاده‌اند و این اقدام از ناحیه امام مسلمانان برای دولت و مجلس افتخار است اما در کنار آن مسئولیت آن‌ها نیز افزایش می‌یابد چرا که باید انقلابی عمل و مشکلات را احصا کنند و به اولویت در راستای رفع آن‌ها اقدامات اساسی منجر به حصول نتیجه را انجام دهند.

وی افزود: اگر مشکل آب آشامیدنی و کشاورزی ایذه دیرتر حل شود، دیگر فایده‌ای ندارد زیرا مشکلات و معضلات فراوانی در ایذه وجود دارد؛ موضوع اصلی ایذه آب است و همه ساکنان آن خواستار انتقال آب از سد کارون ۳ به ایذه هستند تا از این نعمت منتفع شوند.

حجت‌الاسلام موسوی گفت: کارهای خوبی صورت گرفته و در دهه ۷۰ مصوبه‌ای از طریق مجلس مبنی بر فروش سهام دولت در توسعه نیشکر برای اختصاص ۵۵۰ هکتاری صادر شده که انتقال آب از کارون به ایذه نیز بخشی از این طرح ۵۵۰ هکتاری است اما دولت‌ها و مسئولین وقت کوتاهی کرده‌اند؛ اکنون زمان آن رسیده است تا فرمان امام اجرایی شود و ایذه را از این شرایط بغرنج خارج کنند و به همین دلیل مجلس باید پیگیر باشد و دولت این اولویت را احساس کند که با تخصیص بودجه کار را محقق کند.

امام جمعه ایذه تاکید کرد: لازم است تا رئیس جمهور و وزرای مربوطه دستورات ویژه ای را برای حل مشکلات ایذه صادر کنند و به کمک مسئولان استانی و شهرستانی بیایند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1356133

مهمترین اخبار ایران و جهان: