نیوز سیتی!
15 تیر 1402 - 15:59

بازار اقتصادی ایران، آفریقا و آمریکای لاتین است

اردبیل- معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: دولت سیزدهم در کنار همسایگان بازار اقتصادی آفریقا و آمریکای لاتین را هدف‌گذاری کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی صفری پیش از ظهر پنجشنبه در نشست فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: موقعیت ایران و نقش‌آفرینی آن در حد یک ابرقدرت است و تلاشمان بر این است تا به دور از نگاه سیاسی و یا وابستگی به برجام و FATF بتوانیم پیشرفت اقتصادی را با محوریت تعاملات همسایگی و کشورهای مختلف انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در کنار ظرفیت خوبی که در تعاملات با کشورهای همسایه به ویژه آذربایجان، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و… فراهم شده در دولت سیزدهم تلاش بر تقویت روابط با چین، ترکیه، کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین است تا ما بتوانیم روابط اقتصادی خودمان را تقویت کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: آفریقا کشور فقیری نیست بلکه دارای ذخایر ارزشمند معدنی و بسیاری از محصولات استراتژیک است که با تعاملات و ارتباطات دوسویه می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

صفری افزود: در سفرهای رئیس جمهور به کشورهای مختلف به ویژه سفری که اخیراً به آمریکای لاتین و اندونزی انجام شد، رئیس جمهور تنها ۱۰ دقیقه مباحث سیاسی را مطرح کرده و بیش از پنج ساعت موضوعات و مسائل اقتصادی مطرح شد چرا که بیشترین متمرکز دولت گره‌گشایی از مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: نباید کشوری مثل اندونزی را در منطقه به عنوان قدرت کوچکی به حساب بیاوریم چرا که امکان تعاملات اقتصادی عظیم با این کشور وجود دارد و حتی قرار است ۵۰۰ دستگاه تراکتور و دیگر تجهیزات کشاورزی و تکنولوژی‌های نوین به این کشور صادر شود.

صفری اضافه کرد: با کشور روسیه و بلاروس قرارداد صادرات ۴۵ هزار خودروی داخلی به امضا رسیده که خود می‌تواند ظرفیت خوبی برای کارخانه‌های تولید خودرو در کشورمان باشد.

وی به سفر اخیر رئیس جمهور به اندونزی و انعقاد قرارداد در ابعاد مختلف اشاره کرد و ادامه داد: حتی برای خرید ربات جراحی و عرضه داروهای سرطانی تفاهمنامه‌ای امضا شده تا ما بتوانیم پیشرفته‌ترین تجهیزات و امکانات بهداشتی، درمانی را به اندونزی صادر کنیم.

صفری بیان کرد: کشور اندونزی با داشتن سه هزار جزیره و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت یک بازار خوب و مناسب برای صادرات محصولات متنوع است که امیدواریم صادرکنندگان تلاش مؤثری را در این حوزه انجام دهند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: کشور ما از موضع قدرت و بالادستی در عرضه روابط اقتصادی با دول خارجی ورود پیدا کرده و ما به راحتی می‌توانیم صادرات فرش، زعفران و سایر محصولات صنایع دستی را به شکل گسترده انجام دهیم.

صفری از تجار و تولیدکنندگان استان اردبیل خواست تا زمینه صادرات محصولات متنوع را به کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا فراهم کنند و در کنار آن زمینه صادرات محصولات متنوع به ویژه سنگ آهن برای کارخانه‌های تولید آهن و زنجیره فولاد بسیار مؤثر و راهگشا خواهد بود.

وی تصریح کرد: با فروکش کردن بیماری آنفلوانزای مرغی، بازار خوبی برای صادرات پای مرغ فراهم شده که ۳۰۰ میلیون دلار برای کشور چین عقد تفاهمنامه و صدور مجوز در حال انجام است که انتظار می‌رود تولیدکنندگان این محصول در استان اردبیل ظرفیت صادراتی خود را افزایش دهند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: اگر زمانی سخن از برجام و دیگر مسائل سیاسی برای گشایش صادراتی بود، امروز تعاملات به حدی گسترش یافته که ما الزامی به این مسائل نمی‌بینیم و قطعاً صادراتمان را بر مبنای توسعه روابط همسایگی و کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین انجام خواهیم داد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1338233

مهمترین اخبار ایران و جهان: