نیوز سیتی!
19 تیر 1402 - 18:13

حال جنگل‌های هیرکانی خوب نیست

رودبار- یک فعال حوزه محیط زیست و منابع طبیعی با اشاره به وجود ۹ کانون غبار در استان گیلان گفت: جنگل های هیرکانی به شدت تحت تاثیر غبار هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، نیما فرید مجتهدی امروز دوشنبه در جشنواره چهارمین سالروز ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در رودبار، اظهار کرد: حفظ میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی از الزامات بشر است.

وی با اشاره به اثرات تغییرات اقلیمی در جهان بویژه ایران افزود: تغییرات اقلیمی امروزه در همه جای دنیا احساس می‌شود.

فرید مجتهدی با بیان اینکه رودبار بیشترین تنوع اقلیمی را دارد، اضافه کرد: تنوع اقلیمی و گونه‌های آب و هوایی سبب شده تا رودبار در حوزه گردشگری حرف برای گفتن داشته باشد.

وی با اشاره به اثرات تغییرات اقلیمی در رودبار افزود: رودبار با پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کند.

این کارشناس محیط زیست، غبار را یکی از بحران‌های چالش برانگیز گیلان برشمرد و بیان کرد: گیلان دارای ۹ کانون غبار بوده که در زیر پوشش سبز مخفی مانده است.

فرید مجتهدی با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی در تیررس غبار قرار دارند، گفت: جنگل‌های هیرکانی در گیلان مستقیم و به شدت تحت تأثیر غبار قرار دارند.

وی با بیان اینکه افزایش دما چالش بعدی جنگل‌های هیرکانی است، افزود: افزایش دما، بارش کم و وقوع سیلاب‌های ویران کننده در گیلان و بویژه رودبار خطر جدی جنگل‌های هیرکانی است.

این فعال حوزه محیط زیست و منابع طبیعی، بارش برف‌های سنگین را چالش دیگر درختان هیرکانی برشمرد و بیان کرد: در دهه ۷۰ میانگین بارش برف سنگین ۲ بار بوده است اما این آمار در دهه ۹۰ به ۶ برف سنگین رسیده است.

فرید مجتهدی با بیان اینکه حال جنگل‌های هیرکانی خوب نیست، گفت: سیلاب‌های گاه بی گاه، برف سنگین، یخبندان و خشکسالی موجب نابودی جنگل‌های هیرکانی در گیلان شده است.

وی با اشاره به آتش سوزی‌های گاه بی گاه در دل جنگل‌های گیلان، افزود: گرمایش جهانی استعداد آتش سوزی در جنگل‌ها را بالا برده است.

این فعال حوزه رسانه و محیط زیست با بیان اینکه شهرستان رودبار دروازه گیلان است، گفت: نصب تابلوی شاخصه‌های ارزشمند گیلان در بخش‌های مختلف در رودبار ضرورت دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1347333

مهمترین اخبار ایران و جهان: