نیوز سیتی!
27 خرداد 1402 - 22:25

خادمانی که وقت زیارت در سرزمین وحی را ندارند!+ فیلم

نزدیک ۱۶ ساعت در روز مشغول فعالیت هستند تا روزانه نزدیک ۱۴ هزار پرس، غذا برای زائران خانه خدا طبخ کنند؛ همین حالت سبب شده تا عنوان خادمی زائران خانه خدا، برای افراد فعال در آشپزخانه حج، معنای دیگری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، از سال گذشته که سهمیه ایران برای حضور در مناسک حج 1402 مشخص شد، مسئولان مربوطه در کشورمان برای برنامه‌ریزی در حوزه‌های اسکان، تغذیه و حمل و نقل، آستین‌ها را بالا زدند تا در زمان برگزاری مناسک بتوانند خدمات شایسته‌ای به زائران سرزمین وحی ارائه دهند بر این اساس با مستقر شدن عوامل اجرایی در سرزمین وحی از 31 اردیبهشت ماه، مقدمات ارائه خدمات به زائران آغاز شد و همه در پُست‌های تعریف شده قرار گرفتند.

یکی از قسمت‌های مهم و حساس عملیات حج، واحد تهیه و طبخ غذا است که طبق برنا‌مه‌ریزی‌های صورت گرفته حدود 600 آشپز و سرآشپز ایرانی و بعضاً محلی، در اختیار آشپزخانه‌های مرکزی قرار گرفته‌اند؛ 4 آشپزخانه مرکزی و صنعتی نیز در اختیار سازمان حج و زیارت در عربستان است که غذا را به صورت متمرکز طبخ و توزیع می‌کنند.

طبق آنچه مسئولان حج و زیارت اعلام کرده‌اند، برنامه غذایی امسال متفاوت‌تر از سال‌های قبل است و غذاهایی که اقبال بیشتری در فرهنگ عامه کشور دارد (از قبیل قورمه سبزی و کوبیده) بیشتر طبخ می‌شود؛ البته برنامه غذایی حج امسال بر اساس آسیب‌شناسی‌های سال‌های گذشته آماده شده و از نظرات پزشکان سنتی و پزشکان هیئت پزشکی حج و زیارت نیز برای تدوین برنامه غذایی حج امسال استفاده شده است. 

حج تمتع , حج تمتع 402 , مکه , مدینه ,

وعده صبحانه نیز به صورت «فهرست باز» تدارک دیده شده و زائران به دلخواه خود می‌توانند صبحانه انتخاب کنند، این در حالی است که یک روز در میان به زائران صبحانه گرم هم ارائه می‌شود؛ برای زائرانی که بیماری‌های خاص دارند نیز غذاهای رژیمی تهیه می‌شود و در هر وعده غذایی، 5 درصد غذای رژیمی (متناسب با نیاز و درخواست زائران) است.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و عزیمت هزاران زائر به سرزمین وحی، حجم کاری که در آشپزخانه‌های مدینه و مکه در ایام حج انجام می‌شود، طاقت‌فرسا و در عین‌حال کم‌نظیر است.

در ویدئوی زیر بخش‌های از فعالیت خادمین زائران در آشپزخانه‌های سرزمین وحی قابل مشاهده است: 

 

حج تمتع , حج تمتع 402 , مکه , مدینه ,

 

جمهوری اسلامی در مدینه دو آشپزخانه در اختیار دارد که یکی از این آشپزخانه ها به نام اُحد در ایام پیک، روزانه 14 هزار پرس غذا برای زائران و حجاج ایرانی طبخ می‌کند. همین حجم کاری سبب شده است تا خادمان بخش آشپزخانه از ساعت یک بامداد در محل کار خود حاضر شوند و تا 8 شب، مشغول طبخ غذا باشند.

«در طول ایامی که در مدینه هستیم، یک بار بیشتر فرصت نشده است که به زیارت بروم»؛ این سخنِ تمام خادمان اینجاست. گلایه‌ای هم بابت این شرایط ندارند چراکه می‌دانند که اگر خدمت به زائران خانه، اجرش از «زیارت» بیشتر نباشد، کمتر نیست.

حرف آخر را هم سرآشپز آشپزخانه احد زد: تمام امید بچه‌ها در آشپزخانه این است که مورد نگاه آقا امام زمان عج قرار بگیرند.

حج تمتع , حج تمتع 402 , مکه , مدینه ,

علی راستگو مدیر ایرانی آشپزخانه الافندیه در مکه مکرمه با اشاره به اقدامات شبانه روزی آشپزها و کارگران برای آماده شدن وعده های ناهار، شام و صبحانه گرم، می‌گوید: در این آشپزخانه هر وعده 70 هزار پرس غذای گرم طبخ می‌شود که اگر بخواهیم برنج و خورشت را جدا حساب کنیم این رقم به دو برابر افزایش پیدا می‌کند، برخی ایام هفته هم صبحانه گرم آماده می‌کنیم که در مجموع، در سه وعده حدود 213 هزار پرس در یک روز طبخ می‌شود. 

وی در ادامه با تاکید بر این که تمام تلاشمان جلب رضایت زائران است، می‌گوید: البته راضی کردن تمام زائران حاضر در حج کار بسیار سختی است چراکه مردم هر استان و شهرستان ذائقه و سلیقه غذایی خود را دارند اما تلاش می‌کنیم غذایی با کیفیت و در خور شان ضیوف الرحمان آماده کنیم تا ما هم در ثواب زیارت آنها شریک شویم. 

به گزارش تسنیم، از آنجایی که تغذیه با سلامت زائران ارتباط مستقیم دارد مسئولان مربوطه در تلاش هستند تا با بهره بردن از آشپزخانه‌های مجهز و آشپزهای زبده ایرانی سه وعده غذای زائران در روز و همچنین سلامت مهمانان خانه خدا تأمین شود؛ اما استفاده از تجربه سنوات گذشته می‌تواند چراغ راهی برای بهتر شدن کیفیت و ارائه خدمات مطلوب تر به زائران ایرانی باشد از این رو امید است که طبق توصیه غلامرضا رضایی، رئیس عملیات حج 1402 مسئولان و عوامل متخصص آشپزخانه، تجربیات خود را در قالب گزارشی مکتوب گردآوری کنند تا هم از آنها به عنوان سرفصل های دوره آموزشی برای سال‌های بعد استفاده شود و هم بتوان در سال‌های بعد تغذیه‌ای با کیفیت بهتر به زائران ارائه کرد. 

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1291177

مهمترین اخبار ایران و جهان: