نیوز سیتی!
15 اسفند 1401 - 18:57

آفریقا قربانی جاه طلبی های غرب شده است

سران کشورهای آفریقایی اعلام کردند که این کشورها هنوز از زیربار تبعات استعمار غرب در این قاره رها نشده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سران کشورهای آفریقایی می گویند کشورهای غربی و توسعه یافته باید نقش بیشتری در توسعه کشورهای این قاره برعهده بگیرند.

سران کشورهای آفریقا امروز دوشنبه در کنفرانس کشورهای کمتر توسعه یافته سازمان ملل اعلام کردند که جامعه بین‌المللی و کشورهای توسعه‌یافته غرب باید به تعهدات خود در قبال این کشورعمل کنند، همبستگی بین‌المللی را بهبود بخشیده و چترحمایتی خود از کشورهای کمتر توسعه‌یافته را گسترش دهند.

سیاستمداران برجسته از کشورهای مختلف آفریقایی در سخنرانی های خود در پنجمین کنفرانس کشورهای کمتر توسعه یافته سازمان ملل متحد (LDC5) در دوحه یادآور شدند که این کشورها همچنان رنج ناشی از گرسنگی، نقض حقوق بشر، درگیری های مسلحانه، وخامت شرایط محیط زیست و بلایای طبیعی را در کنار محدودیت های اقتصادی و بحران بدهی تجربه می کنند.

به گفته سران کشورهای آفریقایی، این مسائل به تنهایی حل شدنی نیست و نیازمند اراده مشترک جهانی برای رسیدگی به آن است. رهبران همچنین خواستار کاهش بار بدهی‌های خود و نیز سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی در جهت توسعه اقتصادی شدند.

«فاوستین آرچنج توادرا» رئیس جمهوری آفریقای مرکزی یکی از سخنرانان امروز این نشست بود که در سخنرانی خود تاکید کرد که کشور غنی از منابع وی قربانی جاه طلبی های ژئوپلیتیکی قدرت های غربی شده است.

به گفته رئیس جمهور آفریقای مرکزی، اگرچه این کشور دارای ذخایر عظیم طلا، الماس، کبالت، نفت و اورانیوم است، اما با گذشت بیش از ۶۰ سال از استقلال آن، همچنان یکی از فقیرترین کشورهای جهان باقی مانده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1077477

مهمترین اخبار ایران و جهان: