نیوز سیتی!
15 اسفند 1401 - 20:36

کشت بهاره در اراضی پایاب سد خداآفرین ممنوع است

اردبیل- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشت بهاره در اراضی پایاب سد خداآفرین ممنوع است و کشاورزان حق کشت صیفی و محصولات متنوع در این زمینه را ندارند.

احمد شهریار در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ما با اطلاع‌رسانی سریع و به موقع تلاش می‌کنیم تا مانع از کشت بهاره محصولات سبزی و صیفی در اراضی پایاب سد خداآفرین باشیم چرا که کشت این محصولات مغایر با سیاست الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی است.

وی کمبود آب را یکی از معضلات و مشکلات اساسی استان اردبیل برشمرد و تصریح کرد: با توجه به کمبود منابع آب و تداوم خشکسالی هرگونه کشت و زرع خربزه، هندوانه و سایر محصولات صیفی در اراضی پایاب سد خداآفرین ممنوع است و کشاورزان باید از هم اکنون مراقبت بیشتر را در این حوزه داشته باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بخشنامه از یک ماه پیش به تعاونی‌های تولیدی اراضی پایاب سد خداآفرین ابلاغ شده تا جلوی کشت و زرع زودهنگام بهاره گرفته شود تا در وسط تابستان ما با مشکل تأمین منابع آب روبه‌رو نشویم.

شهریار افزود: سعی ما بر این است تا کشت و زرع در مناطق مختلف استان به ویژه شمال استان بر اساس الگوی کشت انجام شود که در این باب راهنمایی و برنامه‌ریزی‌های هدفمند نیز به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد برنامه‌های الگوی کشت تاکنون به صورت دقیق و عملیاتی در استان اجرا شده است، خاطرنشان کرد: نتیجه این طرح افزایش کشت و تولید محصولات استراتژیک نظیر گندم، جو، دانه‌های روغنی و سایر محصولات غلات خواهد بود که به خوداتکایی کشور کمک خواهد کرد.

شهریار در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با توجه به شرایط بارندگی کم در فصل پاییز و زمستان، ما در فصل بهار و تابستان با کمبود منابع آب روبه‌رو خواهیم بود که با توجه به اولویت تأمین آب شرب، ضروری است کشاورزان در این زمینه با دقت بیشتری اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: به هیچ وجه کشت زودهنگام در اراضی شمال استان و حتی دشت اردبیل برای سیب‌زمینی توصیه نمی‌شود و شایسته است بعد از فروردین ماه عملیات کشت بهاره با رعایت الگوی کشت در مناطق مختلف استان انجام شود که قطعاً برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای نیز در این زمینه در شهرستان‌ها انجام شده و به اطلاع مسئولان، کشاورزان و زارعین رسیده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1077633

مهمترین اخبار ایران و جهان: