نیوز سیتی!
07 اسفند 1401 - 17:31

انتظار از دولت انقلابی؛ احیای فعالیت‌های تربیتی

کانون تربیت اسلامی به مناسبت هشتم اسفند در بیانیه‌ای اعلام کرد: بهترین شیوه‌نامه‌های تربیتی ستاد وقتی به خط مقدم می رسد، در مدارسی که فاقد مربی واجد شرایط هستند، بی نتیجه است و فقط به بایگانی مدرسه هدایت می‌شود.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، کانون تربیت اسلامی به مناسبت هشتم اسفند در بیانیه‌ای با درود به روح بلند شهدای امور تربیتی به ویژه شهیدان رجایی و باهنر اعلام کرد: هشتم اسفندماه سالروز آغاز حیات طیبه امور تربیتی در نظام جمهوری اسلامی فرصتی برای بازخوانی رسالت خطیر وزارت آموزش و پرورش نسبت به نسل انقلاب است. 

امانتی که در این عصر به نظام تعلیم و تربیت کشور سپرده شده است به عظمت انتظار صادقانه برای عصر ظهور است به عظمت مأموریتی است که به نسل صحنه پرداز نظم نوین پیش رو سپرده شده است. آنجا که رهبر معظم انقلاب در دیدار ۱۴۰۱.۸.۱۱ در جمع دانش‌آموزان عضو انجمن‌های اسلامی فرمودند: «حالا یک اظهار توقّعی از شما جوانان عزیز و همه‌ جوانانی که این صحبت را بعداً خواهند شنید...؛ ببینید من در یکی دو سخنرانی قبلی گفتم که علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا می‌کند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد. نقش ما ایرانی‌ها، جایگاه ما ایرانی‌ها در این نظم جدید چیست؟ این یک سؤال مهم است».

و در بیانیه گام دوم انقلاب نیز خطاب به جوانان فرمودند: دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کار آزموده و پر انگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه)است، نزدیک کنید. 

در این بیانیه آمده است: نبض کارآمدی وزارت آموزش و پرورش دست خانواده‌ها است چرا که نماد موفقیت این وزارت را، با مشاهده تغییرات مثبت یا معکوس پردازش شخصیت فرزندان خود در مدارس دولتی، پیش روی خود دارند.

از آنجا که بیشترین آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در اوقات فراغت برون مدرسه‌ای متوجه دانش‌آموزان می شود (و آموزش و پرورش خود را بیشتر در قبال مدرسه و ساعات رسمی آن مسؤول می‌داند) لازم است مراکزی که متناسب برای بهره‌گیری اوقات فراغت هستند، احیاء شده و با ارائه خدمات مؤثر به دانش‌آموزان توسعه یابد.

اینکه در سال‌های گذشته به بهانه‌های مختلف، بسیاری از فضاهای اوقات فراغتی آموزش و پرورش یا بخش‌هایی از آن تغییر کاربری داده شد، به همان نسبت این فضاها از دسترس دانش‌آموزان خارج شده است! از قبیل تبدیل کانون فرهنگی تربیتی به درمانگاه فرهنگیان و اردوگاه دانش‌آموزی به دانشگاه فرهنگیان و یا اقامتگاه برای همایش‌ها و سمینارهای مدیران.

این بیانیه می‌افزاید: هرچه عده‌ای در ستاد وزارت عرصه را بر اوقات فراغت تنگ کردند و به هر بهانه‌ای بخشنامه جدیدی برای محدود! و مشروط! و نتیجتا متوقف کردن اردوهای دانش‌آموزی صادر و به سراسر کشور ارسال کردند به معنای این بود که اوقات فراغت دانش‌آموزان را دودستی به صحنه پردازان خارجی در فضای مجازی تقدیم کردند! به همین دلیل بر ضرورت تجمیع مراکز اوقات فراغتی دانش‌آموزان در آموزش و پرورش و قرار دادن آن تحت مدیریت واحد تأکید می‌شود و همچنین ضرورت باز گرداندن فضاهای تصرف شده اردوگاه‌ها و کانون‌های فرهنگی تربیتی از کاربری‌های غیر دانش‌آموزی به کاربری‌های دانش‌آموزی.

بر اساس آموزه‌های اسلامی، مهم‌ترین محور در کار تربیت دانش‌آموزان، و ایجاد تحول در حوزه فعالیت‌های پرورشی، اعم از ساعات رسمی و غیر رسمی و اوقات فراغت، شخص و شخصیت مربی تربیتی است (و ایفای نقش تربیتی معلمان نیز از همین منظر اهمیت می‌یابد) انتظار می‌رود مسؤولان عالی وزارت، بیشترین اهتمام خود را صرف تأمین کسری مربیان مورد نیاز مدارس و بازسازی و بهینه سازی توانمندی‌های مربیان تربیتی فعلی کنند و ضمن جلوگیری جدی از ورود افراد فاقد شرایط به این حوزه، نسبت به تأسیس دانشکده تربیت مربی و تأمین ظرفیت مناسب در جهت جذب استعدادهای ممتاز برای امر خطیر مربیگری، اقدام کنند.

تا زمانی که مربی واجد شرایط به تعداد کافی در مدارس حضور نداشته باشند، تغییر پی درپی مسؤولان پرورشی گرهی را باز نخواهد کرد. بهترین شیوه‌نامه‌های تربیتی ستاد وقتی به خط مقدم می رسد، در مدارسی که فاقد مربی واجد شرایط هستند بی نتیجه است و فقط به بایگانی مدرسه هدایت می‌شود.   

اکنون و در پی فراز و نشیب‌های سپری شده و فرصت‌های از دست رفته، انتظار می رود دولت محترم با پشتیبانی مناسب، چند گام مؤثر در جهت احیای حقیقی حوزه فعالیت‌های تربیتی آموزش و پرورش (به عنوان رکن مهم پاسداری از ارزش‌های تعلیم و تربیت انقلاب و متولی راهبری فرهنگی تربیتی مدرسه) ، به شرح زیر بردارد:

۱-دستور اجرای قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی مصوب سال 1385 مجلس شورای اسلامی  و آیین نامه اجرایی آن.

۲-دستور تأسیس دانشکده تربیت مربی (پرورشی – تربیت بدنی) در دانشگاه فرهنگیان.

۳-دستور بازگشت حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش به معاونت پرورشی منطبق بر نص قانون مذکور.

 پایان پیام/    

منبع: فارس
شناسه خبر: 1059133

مهمترین اخبار ایران و جهان: