نیوز سیتی!
24 اسفند 1401 - 14:51

عراق دیگر کشور «میان رودان» به خاطر دو رود عظیم دجله و فرات نیست

وزیر منابع آب عراق ضمن هشدار درباره سدسازی ترکیه اعلام کرد: عراق دیگر کشور «بین النهرین» به خاطر دو رود عظیم دجله و فرات نیست چرا که این دو رود تبدیل به کانال‌های آبی ساده‌ای شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الفرات، عون ذیاب عبدالله وزیر منابع آب عراق نسبت به عزم ترکیه برای ساخت ۲۰ سد دیگر بر روی سرشاخه‌های دجله و فرات هشدار داد.

وی افزود: عراق تاکنون نتوانسته حجم مشکل کم‌آبی که با آن درگیر است را به جامعه جهانی انتقال دهد لذا کشورها اطلاع دقیقی از آن ندارند، ما اکنون در تلاش برای جلب حمایت جامعه جهانی در این باره هستیم.

ذیاب گفت: عراق دیگر کشور «بین النهرین» به خاطر دو رود عظیم دجله و فرات نیست چرا که این دو رود تبدیل به کانال‌های آبی ساده‌ای شده‌اند که سدهای ترکیه با رهاسازی حجم آب مشخص بر آن تسلط دارند.

این مقام عراقی با بیان اینکه ترکیه به ساخت شمار زیادی از سدها بر روی دجله که آخرین مورد آن سد عظیم الیسو است، ادامه می‌دهد، اظهار داشت: ما نسبت به عزم ترکیه برای ساخت ۲۰ سد بزرگ بر روی سرشاخه‌های دجله و فرات هشدار می‌دهیم، اکنون بیش از ۱۰۴ سد بر روی این دو رود وجود دارد.

وی گفت: کشورهای بسیاری در جهان وجود دارد که رودهای مرزی مشترک دارند لذا این امر مستلزم توافقات مشترک برای دستیابی به سهمابه مشخص و عادلانه است یا نوعی منازعه میان کشورها در این باره شکل خواهد گرفت، در این میان، نقش سازمان ملل در دستیابی به تفاهمات دوستانه و عادلانه برای همه ضروری است.

وزیر منابع آب عراق اعلام کرد: بحران شدید آب در عراق منجر به درگیری‌ها و منازعات داخلی میان استان‌ها بر سر سهمابه از دجله و فرات و دست‌اندازی به آن شده است، همانطور که اکنون در درگیری‌ها بر سر شط الحله که میان سه استان بابل، دیوانیه و المثنی شاهد آن هستیم.

وی گفت: عراق درگیر بحران شدید آب است که از ۷۰ سال گذشته بدترین بحران به شمار می رود و دلیل آن هم، نبود تفاهمات و توافقات الزام‌آور با کشورهای همسایه برای تعیین سهمابه ثابت از رودهای مشترک و وضعیت گرم شدن زمین و گازهای گلخانه‌ای است که همه منطقه درگیر آن است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1094733

مهمترین اخبار ایران و جهان: