نیوز سیتی!
04 دی 1401 - 12:50

خط ویژه| بازارگرمی برای «برجامِ آمریکایی» با چاشنی قیمت دلار/ آشوب‌ها خوابید، اصلاح‌طلبان به دنبال سوژه‌سازی جدید در موضوع زنان

دشمن در پی آن است تا از یکسو موضوع حقوق بشر را در ایران داغ نگه داشته و میوه آن را در اعمال «تحریم های حقوق بشری» بچیند و از سوی دیگر اینگونه القاء کند که حقوق زنان در ایران به صورت سیستماتیک نقض می شود.

گروه ویژه فارس: خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

*******

آشوب‌ها خوابید، اصلاح‌طلبان به دنبال سوژه‌سازی جدید در موضوع زنان

در شرایط فعلی حتی تحلیلگران و کارشناسانی که پیش از این با دفاع از آشوب های اخیر از آن با عنوان «انقلاب»! نام برده بودند، به این مسئله اذعان دارند که پروژه آشوب به هدف خود نرسیده و شکست خورده است. واقعیت بدیهی و انکارناشدنی این است که عملیات سنگین رسانه ای در ماههای اخیر که از آن با عنوان «جنگ هیبریدی» و «جنگ ترکیبی» نیز نام می برند، ناکام مانده است.

بر همین اساس دشمن در پی آن است تا از یکسو موضوع حقوق بشر را در ایران داغ نگه داشته و میوه آن را در اعمال «تحریم های حقوق بشری» بچیند و از سوی دیگر اینگونه القاء کند که حقوق زنان در ایران به صورت سیستماتیک نقض می شود.
 


در همین رابطه روزنامه هم میهن در گزارشی با عنوان «صدای لرزان زنان در بلدیه» نوشت:« "حوصله زن‌جماعت را ندارم و نمی‌خواهم با آنها کار کنم." به‌گفته یکی از اعضای شورای شهر تهران، این جملات یک شهردار منطقه در تهران است. شهرداری‌ که سه‌نفر از معاونانش با جنسیت زن را با همین جمله برکنار کرده است.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«آنطور که ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران می‌گوید، از بین ۲۲معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران چهار نفرشان زن بودند، اما سه‌نفرشان برکنار شدند و حالا فقط یک‌زن در سمت معاون برنامه‌ریزی باقی مانده است. این نخستین‌بار نیست که درباره حضور اندک زنان در سمت‌های بالای مدیریتی در شهرداری تهران صحبت می‌شود. از ابتدای نگارش برنامه سوم توسعه شهرداری، دغدغه حضور ۳۰درصدی زنان در پست‌های مدیریتی وجود داشت اما اراده‌ای برای به نتیجه رسیدن این دغدغه مشاهده نشد. برخی کارشناسان ردپای به نتیجه نرسیدن این دغدغه را در سطوح کلان مدیریتی در کشور جست‌وجو می‌کنند و معتقدند، با تبعیض ساختاری روبه‌رو هستیم. برخی دیگر، شهرداری تهران را متهم اصلی متوازن نبودن در تقسیم سطوح مدیریتی میان زنان و مردان می‌دانند.»
 


این قبیل گزارش های تولیدی در رسانه های اصلاح طلب دقیقا همسو با عملیات روانی و رسانه ای دشمن در جنگ ترکیبی علیه ایران است.

نکته قابل تأمل اینجاست که طیفی که اکنون پرچم «حقوق زنان» را بالا گرفته است، همان جریانی است که در سالهای گذشته و زمانیکه شهردار اصلاح طلب تهران همسر دوم خود را با سلاح گرم به قتل رساند، با دفاع از «قاتلِ یک زن» وی را در جایگاه قهرمان نشانده و مقتول را که زنی جوان بود آماج توهین و تهمت قرار دادند.

بازارگرمی برای «برجامِ آمریکایی» با چاشنی قیمت دلار

یکی از خط های خبری رسانه های معاند، انکار نیاز مبرم آمریکا و اروپا به برجام است. در حال حاضر آمریکا و بیشتر از آن اروپا، شدیداً به احیای برجام با هدف افزایش فروش نفت ایران نیازمند هستند. با اینحال طرف غربی طوری وانمود می‌کند که اصلاً نیازی به برجام ندارد و این ترفند و فریبکاری توسط برخی رسانه‌های اصلاح طلب در داخل ضریب داده می‌شود.
 


دیگر خط خبری رسانه های معاند، نسبت قیمت دلار با برجام است. اینکه اگر برجام احیا شود، دلار ارزان شده و اگر احیا نشود، دلار گران می شود. این خط خبری نیز دقیقا توسط رسانه های اصلاح طلب در داخل دنبال می شود.

در همین رابطه روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «آغاز عصر دلار ۴۰ هزارتومانی» نوشت:«قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی آخر هفته از مرز روانی ۴۰ هزار تومان عبور کرد. عددی «رُند» که برای بازارهای دارایی و معامله‌گران آن بسیار حساس است. دلار که پنجشنبه در معاملات نقدی تا سطح ۳۹۸۰۰ تومان پیش رفته بود، از عصر روز پنجشنبه گذشته در معاملات فردایی به بیش از ۴۰ هزار تومان رسید. در همین حال، قیمت سکه هم دوباره به مرز یک عدد «رُند» دیگر نزدیک شد؛ ۲۰ میلیون تومان.»

در ادامه این مطلب آمده است:«چهارشنبه گذشته همزمان با انتشار اخباری از تلاش ایران برای احیای برجام در پی ملاقات وزیر خارجه با مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، قیمت دلار در بازار غیررسمی هم با افت هزار تومانی روبرو شد و تا سطح ۳۸۵۰۰ تومان پایین آمد. اما فعالان بازار و معامله‌گران (که بانک مرکزی ایران آنها را به رسمیت نمی‌شناسد) پس از اینکه متوجه شدند این دست از اخبار فقط «روی کاغذ» و «تلکس» خبرگزاری‌هاست و خبری از «احیای قطعی برجام» در کوتاه‌مدت نیست؛ بار دیگر به کانال‌های افزایشی معاملات بازگشتند. »
 


این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در حال حاضر شرایط به گونه‌ای رقم خورده که هر گونه خبر از عدم تمایل غرب به احیای برجام بر سرعت رشد دلار می‌افزاید. در معاملات فردایی (که این یکی را هم بانک مرکزی یک نوع «شرط‌بندی» می‌داند و به رسمیت نمی‌شناسد) هرگونه اظهارنظر از مقامات کشورهای اروپایی، قیمت دلار را به نوسان می‌اندازد.»

ادعای این روزنامه اصلاح طلب در حالی است که در دولت قبل علیرغم امضا و اجرای برجام، افزایش قیمت دلار رکورد زد.

برجام با لغو کامل تحریم‌ها و راستی آزمایی آن از سوی ایران و بسته شدن دائمی پروده پی‌ام دی، معنا پیدا می‌کند؛ اما تاکنون آمریکا و اروپا درباره انجام این تعهدات، ضمانتی نداده‌اند. با اینحال رسانه‌های اصلاح طلب در پی جازدن نیاز آمریکا و اروپا تحت عنوان امتیاز ویژه به ایران بوده و پروژه دشمن در تحمیل برجامِ پرخسارت را دنبال می‌کنند.

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 932433

مهمترین اخبار ایران و جهان: