نیوز سیتی!
24 آذر 1401 - 18:09

سناریوهای احتمالی بازگشت جریان صدر به عرصه سیاسی عراق

سیاستمدار مستقل عراقی درباره دو سناریوی احتمالی بازگشت جریان صدر به عرصه سیاسی عراق سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری شفق نیوز، «سعد المطلبی» سیاستمدار مستقل عراقی درباره احتمال بازگشت جریان صدر به روند سیاسی این کشور چند ماه پس از کناره گیری از سیاست صحبت کرد.

بر اساس این گزارش، سعد المطلبی معتقد است که این بازگشت یا از طریق بازگشت جنبش صدر به رهبری مقتدی صدر و یا از طریق جدایی یک فراکسیون سیاسی از آن خواهد بود که نام جریان صدر را یدک می‌کشد، اما در در عین حال به صدر مرتبط نخواهد بود.

وی در ادامه مصاحبه با شفق نیوز تصریح کرد: دولت عراق پس از عبور از شرایط دشوار ناشی از تلاش جنبش صدر - با پیوستن به سنی‌ها و کردها - برای تشکیل نیروهای سیاسی که در ظاهر بر اکثریت سیاسی و در باطن مبتنی بر تقسیم قدرت استوار بود، به وجود آمد. اما این ائتلاف موفق به تشکیل دولت نشد زیرا دو سوم آرای اعضای مجلس نمایندگان را به دست نیاورد و در نهایت منجر به خروج صدر و بلوک سیاسی او شد.

این سیاستمدار عراقی خاطرنشان کرد: اینکه صدری‌ها به عرصه سیاسی عراق بر می‌گردند یا نه بستگی به دیدگاه مقتدی صدر دارد که بنا به اظهارات او از بازگشت امتناع می ورزد، اما ممکن است اتفاقات آتی باعث شود تا او در این تصمیم بازنگری کند. این احتمالی است که مراکز خارجی نیز در حال بررسی آن هستند.

سعد المطلبی در پایان گفت: سوال فعلی این است که آیا بازگشت جنبش صدر به عرصه سیاسی عراق به رهبری مقتدی صدر انجام می‌شود یا اینکه در درون این جریان انشعاب ایجاد می‌شود و یک فراکسیون سیاسی جدید از آن متولد می‌شود؟

منبع: مهر
شناسه خبر: 913033

مهمترین اخبار ایران و جهان: