نیوز سیتی!
26 آذر 1401 - 21:48

باید یک الگوی تأمین مالی برای دولت طراحی کرد

اصفهان-عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: باید ساختار بودجه‌ای به سمت دولت و بخش خصوصی توأم باهم برود و یک الگوی تأمین مالی برای دولت طراحی کنیم زیرا موارد آزادسازی و خصوصی مهم است.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش تبیین و تحلیل اقتصاد کلان و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه اصفهان به همراه جمعی از اساتید اقتصاد و دانشجویان شامگاه شنبه برگزار شد. در این نشست ایمان باستانی فر، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان رشد GDP را به عنوان یک شاخص اصلی در کشورهای منتخب برای تعیین وضعیت اقتصادی دانست و اظهار داشت: میزان تولید ناخالص در امارات ۳.۶۰، استرالیا ۳ درصد و چین ۲۴ درصد و تقریباً به جز کشور ایران رشد واقعی GDP کشورها در مقایسه با آمریکا رشد یافته به شمار می‌آیند و باید دید که چه روش‌ها و شیوه‌هایی را با وجود رکودها به کار برده‌اند.

وی افزود: در واقع اغلب کشورها با مشکلاتی روبرو بوده هستند اما همچنان رشد تولید ناخالص آنها میزان مطلوبی است که علت آن را باید در ساختارهای اقتصادی آنها جست و جو کرد، به عبارتی مسئله سیاست نتیجه فعالیت‌های اقتصادی است و کشورهای دیگر هم دچار تحریم شدند و با این وجود سراغ جایگزینی به نام سیاست‌گذاری در ابعاد داخلی و خارجی رفته‌اند.

باستانی فر با اشاره به نظریه «سرمایه به مثابه قدرت» گفت: طبق این نظریه مسئله قدرت بسیار پیچیده است و اگر بتوانید قدرت را مدیریت کنید و میزان بیشتری از قدرت در منطقه را کسب کنید، آنگاه می‌توان به رشد اقتصادی نائل شد.

وی با بیان اینکه ایدئولوژی یکی از مواردی است که مسیر اقتصادی کشورها را متمایز می‌کند، گفت: باید مسیر آینده را طراحی کنیم که برای آن دو راهکار وجود دارد، نخست اینکه در فضای سایر کشورها حرکت کنیم که حتی ساختار پیشرانی هم در بلند مدت ندارند که در این صورت باید به دنبال تفکر نو باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر کشور در وضعیت رکود تورمی قرار دارد و ساختار دولتی نقش واقعی در آن داشته است، از سویی دیگر ساختار بودجه‌ای به سمت دولت و بخش خصوصی توأم باهم باید برود و یک الگوی تأمین مالی برای دولت و بلند مدت طراحی کنیم زیرا اینکه چه موارد و زمینه‌هایی آزادسازی و خصوصی شود بسیار مهم است و اثرات و عواقب آن باید سنجیده شود.

محمدرضا حیدری نیز از دیگر اساتید اقتصاد این دانشگاه در این نشست گفت: برای بررسی عملکرد اقتصادی ایران باید مبنایی داشته باشیم که یکی از آنها مقایسه با سایر کشورهاست، معیار دیگر، مقایسه کشور با تحولات داخلی است که عدالت و رفاه اقتصادی و… را تا چه میزان پیاده‌سازی کرده است.

وی افزود: در دولت اصلاحات شاهد کاهش قیمت نفت و … بودیم و در دولت‌های بعدی شکل‌گیری نقش مسکن و قانون هدفمندی یارانه‌ها در اقتصاد پررنگ شد که گسترش ادبیات توسعه اقتصادی و صنعتی شدن دو عملکرد مناسب دولت بوده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 916677

مهمترین اخبار ایران و جهان: