نیوز سیتی!
02 بهمن 1402 - 16:03

امضای 9 سند جدید همکاری رهاورد سفر «رحمان» به قطر

در پایان مذاکرات دو جانبه و گسترده رئیس جمهور تاجیکستان با امیر قطر، دو طرف 9 سند جدید همکاری در زمینه‌های مختلف امضا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در چارچوب سفر کاری خود به قطر با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور مذاکره کرد.

در جریان این مذاکرات که به طور دوجانبه و سپس با شرکت هیأت‌های دو کشور برگزار شد و مسائل مختلف همکاری بین دوشنبه و دوحه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رحمان دیدار خود با امیر قطر را ادامه گفت‌وگوی سیاسی سطح عالی دو کشور و رویداد مهمی در مناسبات تاجیکستان و قطر دانست و بر علاقه «دوشنبه» برای توسعه بیشتر همکاری‌های دوستانه و سودمند با «دوحه» در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

به تاکید وی، بسته اسناد جدید همکاری که تابستان گذشته در جریان سفر امیر قطر به دوشنبه امضا شد را مبنای حقوقی و قراردادی محکمی برای گسترش و روابط بلندمدت بین دو کشور دوست دانست.

رئیس جمهور تاجیکستان در سخنانی پیشنهاد کرد ایجاد سازوکارهای جدید برای توسعه بیشتر همکاری‌ها خارج از محدوده منافع طرفین نیست که گروه کاری جداگانه مشترک برای آموزش و مشخص کردن سطوح اولویت‌دار همکاری دو کشور و ایجاد صندوق مشترک سرمایه‌گذاری قطر و تاجیکستان از آن جمله هستند.

با در نظر گرفتن پتانسیل بسیار سرمایه‌گذاری در تاجیکستان بر لزوم جذب سرمایه‌ برای عملی‌سازی طرح‌های مختلف در حوزه‌های برق، صنعت سبک، مواد غذایی، استخراج معادن و داروسازی، حمل‌ونقل، کشاورزی و گردشگری تاکید و پیشنهاد شد که جهت توسعه شبکه‌های لجستیکی میان دو کشور و کمک به حمل‌ونقل بار و مسافران، ترانزیت به سایر کشورها طرح‌های حمل‌ونقل و ترانزیتی مشترک راه‌اندازی شوند.

در بخش دیگر این مذاکرات از همکاری دو کشور در بخش آموزش و پرورش، علم و فرهنگ به عنوان عناصر مهم تقویت روابط بشری بین دو طرف یاد و ضمن توجه به وضعیت بین‌المللی و منطقه‌ای به همکاری موثر دو طرف در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی اشاره شد.

رئیس جمهور تاجیکستان در بخش دیگری بر علاقه‌مندی کشورش برای ادامه همکاری‌های نزدیک در زمینه تامین امنیت تاکید کرد و گفت‌وگوی امروز خود با جانب قطر را عامل کلیدی توسعه بیشتر روابط بین دو کشور دانست و گفت که کشورش مایل به توسعه پیوسته آن با هدف تقویت و توسعه مناسبات دوستی و همکاری‌های مختلف دو کشور دوست است.

بعد از این دیدار با حضور سران دو کشور 9 سند جدید همکاری به امضا رسید که یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مدیریت شرایط اضطراری و بلایای طبیعی بین کمیته شرایط اضطراری و دفاع مدنی وابسته به دولت تاجیکستان و ریاست دفاع مدنی وزارت کشور دولت قطر؛ برنامه اولین اقدام در زمینه تحصیلات عالی و مطالعات علمی طبق توافقنامه همکاری در زمینه آموزش و پرورش، تحصیلات عالی و مطالعات علمی برای سال‌های تحصیلی 2024-2025، 2025-2026 و 2026-2027؛ برنامه همکاری بین وزارتخانه‌های امور خارجه تاجیکستان و قطر برای سال‌های 2024-2026؛ یادداشت تفاهم همکاری در زمینه توسعه آثارخانه بین موسسه دولتی «آثارخانه ملی» دفتر اجرای ریاست جمهوری تاجیکستان و نهاد آثارخانه‌های دولت قطر؛ بیانیه مشترک وزارتخانه‌های فرهنگ تاجیکستان و قطر در زمینه توسعه همکاری‌ها؛ یادداشت تفاهم همکاری بین دپارتمان نظارت مالی بانک ملی تاجیکستان و نهاد مالی قطر در زمینه تبادل اطلاعات مالی قانونی‌سازی مبالغ با هدف مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم؛  توافقنامه دولت‌های تاجیکستان و قطر در مورد اجتناب از مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی بر درآمد و سرمایه؛ یادداشت تفاهم همکاری در زمینه فعالیت‌های خیریه و بشردوستانه بین وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان و سازمان تنظیم‌کننده فعالیت‌های خیریه دولت قطر و یادداشت تفاهم بین وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان و مقامات مناطق آزاد قطر از آن جمله هستند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1645977

مهمترین اخبار ایران و جهان: