نیوز سیتی!
18 بهمن 1402 - 22:45

انجام ۱۴ هزار مورد بازرسی بر حسن اجرای قانون کار در مازندران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: در ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۴ هزار مورد بازرسی جهت نظارت بر حسن اجرای قانون کار و آیین نامه‌های مربوطه توسط بازرسان کار استان انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، علی باقری در اولین همایش تبیین قرارگاه آموزش ایمنی کار و توانمندسازی کارفرمایان کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر که به‌مناسبت ایام الله مبارک فجر به صورت وبیناری با حضور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همزمان با سراسر کشور برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور، مقررات فصل چهارم قانون کار به موضوع حفاظت فنی و بهداشت کار اختصاص دارد.

وی افزود: رعایت آیین نامه ها و دستورالعمل های حفاظتی و ایمنی مصوب شورای عالی حفاظت فنی برای تمامی کارگاه‌های مشمول قانون کار ، کارفرمایان ، کارگران و کارآموزان الزامی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خاطرنشان کرد: قانون کار در ماده ۹۵ صراحتاً عنوان کرد که کارفرما مسئول تامین و حفظ ایمنی در محیط کار است و باید نظارت مستمر بر فرایند کار کارگاه داشته باشد.

وی با اعلام اینکه کارفرمایان موظف به فراهم کردن شرایط ایمن در محیط کار هستند و باید تجهیزات حفاظت فنی را تهیه و در اختیار کارگران قرار دهند و به کار کارگران نظارت کنند، ادامه داد: کارگران مکلف به رعایت مواد ایمنی و استفاده درست از تجهیزات و اجرای دستورالعمل‌های ایمنی هستند.

باقری با بیان اینکه بسیاری از حوادث ناگوار به دلیل یک بی احتیاطی کوچک ایجاد می شود که به دلیل عدم آگاهی و دانش کافی اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد: برای ارتقای فرهنگ ایمنی و آگاهی از خطرات محیط کار و کاهش حوادث شغلی تمامی کارفرمایان ، کارگران و پیمانکاران مکلف هستند که دوره های آموزش ایمنی متناسب با نوع کار از طریق مراجع ذیصلاح اقدام کنند.

وی، مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار را متولی آموزش ایمنی در کشور اعلام کرد و گفت: تمام دوره های آموزش ایمنی باید مطابق موازین و دستورالعمل‌های آن مرکز باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به اینکه در استان مازندران چهار مجری آموزشی دارای مجوز از مرکز تحقیقات فعالیت دارند، اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال حدود ۶۰ هزار نفرساعت آموزش ایمنی مطابق آیین نامه برگزار شده است که ۵۰ هزار نفرساعت از آموزش‌های برگزار شده برای کارگران شریف و حدود ۱۰ هزار نفرساعت برای کارفرمایان بوده است.

باقری ادامه داد: در راستای صیانت از نیروی انسانی، بازرسان کار برای نظارت بر اجرای صحیح قانون کار و آئین‌نامه‌های حفاظتی و بهداشتی به صورت مستمر از کارگاه‌ها بازدید و نواقص و ایرادات موجود را به کارفرمایان ابلاغ کنند.

باقری تصریح کرد: کارفرمایان مکلف هستند در مهلت مقرر به رفع نواقص بپردازند و در غیر این صورت از طریق مراجع قضایی برخورد قانونی صورت می‌گیرد؛ چرا که در کنار نظارت عالیه بخش دولتی، آموزش اصولی و موثر می‌تواند در کنترل حوادث شغلی نقش بسزایی داشته باشد.

وی گفت: در سال جاری تاکنون بیش از ۱۴ هزار مورد بازرسی جهت نظارت بر حسن اجرای قانون کار و آیین‌نامه‌های مربوطه توسط بازرسان کار استان انجام شده است.

گفتنی است این همایش در استان مازندران با حضور علی باقری مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی، حامد رضوانی مدیر روابط کار، سمانه نوری رئیس اداره بازرسی کار، روسا و بازرسان کار ادارات شهرستان‌ها و کارفرمایان کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر در محل سالن همایش های تأمین اجتماعی شعبه ۲ ساری برگزار شد.

برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع ایمنی کار برای بازرسان کار و کارفرمایان حاضر از برنامه همای ویژه این همایش است.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1664777

مهمترین اخبار ایران و جهان: