نیوز سیتی!
16 فروردین 1403 - 22:04

علمای شیعه: موضوع فلسطین مسئله‌ای اعتقادی و انسانی است

شورای علمای شیعه افغانستان با تأکید بر اینکه موضوع فلسطین مسئله‌ای اعتقادی و انسانی است، از مسلمانان جهان خواست تا یکپارچه در دفاع از حقوق مردم فلسطین تلاش کنند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم ، شورای علمای شیعه افغانستان در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی قدس از همه کشورهای همه کشورهای مسلمان خواست تا به‌طور یکپارچه در دفاع از  حقوق مردم فلسطین حساس باشند و در راستای تحقق آن تلاش کنند.

این شورا همچنین از سازمان ملل نیز خواست تا در تحقق قطعنامه‌های خود در راستای استیفای حق مردم فلسطین و جلوگیری از گسترش بیشتر نسل‌کشی جدی بوده و دراین‌باره مسئولانه عمل کند.

بیانیه در ادامه از سران کشورهای اسلامی می‌خواهد تا از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بپرهیزند و از سازمان‌های حقوق بشری نیز درخواست کرد تا در برابر جنایات ضدبشری و نسل‌کشی جاری در غزه آرام و ساکت نمانند.

شورای علمای شیعه افغانستان از کشورهای مسلمان، به‌ویژه مردم این کشور خواست تا  از هر طریق ممکن فریاد خویش را به دفاع از حقوق حقه ملت مسلمان و برادر خویش بلند کنند تا بدین ترتیب هم وظیفه دینی خود را ادا نمایند و هم مسئولیت انسانی خویش را.

متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

عن النبی (ص) من سمع منادیا ینادى یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم؛

هرکس فریاد کسی را بشنود که از مسلمانان مددخواهی می‌کند و پاسخش ندهد و بیاری‌اش نشتابد، مسلمان نیست.

اگرچه که مسلمانان در سال‌های پسین روز آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس با گردهمایی‌ها، راهپیمایی‌ها، سمینارها، کنفرانس‌ها و صدور بیانیه‌ها برپا می‌کردند؛ اما امسال موضوع حرکت طوفان الاقصی و قتل عام مردم غزه اهمیت این روز را بیش از پیش گوشزد می‌نماید و مسلمانان را به یکپارچگی و همبستگی و ایستادگی در برابر تجاوز و اشغال فرا می‌خواند.

موضوع فلسطین و قدس شریف درد ناسور و قدیمی است بر پیکر جهان اسلام که اگر به موقع درمان می‌شد، شاید امروز این روزگار خونین و تلخ را نمی‌داشتیم. موضوع قدس و فلسطین برای ما هم موضوع اعتقادی است و هم موضوع انسانی؛  قدس شریف که قبله اول مسلمانان است همچنان در اشغال رژیم غاصب اسرائیل است و هر روز در جهت یهودی‌سازی آن تلاش بیشتر می‌شود.

ملت مسلمان فلسطین بیش از 70 سال است که در بند و محاصره هستند، یا در اردوگاه‌ها یا در زندان‌ها یا در درون قطعات تجزیه شده سرزمین آبایی‌شان سرزمین‌هایشان هر روز بیشتر و بیشتر اشغال می‌گردد، خانه‌هایشان با بلدوزر بر سرشان خراب می‌گردد و هیچکس در این سرزمین امنیت ندارد؛ نه زن، نه مرد، نه پیر و نه طفل شیرخوار.

فلسطینیان در اثر محاصره ظالمانه از تمام مواد حیاتی چون غذا، دارو، آب و برق محروم‌اند. برخلاف تمام قطعنامه‌های سازمان ملل شهرک‌سازی همچنان ادامه دارد؛ الحاق بیشتر سرزمین‌ها با حمایت قدرت‌های بزرگ ادامه دارد؛ زمینه بازگشت میلیون‌ها آواره نیم قرنه فراهم نشده، استقلال و حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها از ایشان سلب شده است.

با نادیده گرفته شدن این حوادث تلخ است که امروز به اعتراف نهادهای بین‌المللی و به رغم اعتراضات جهانی، رژیم غاصب اسرائیل به نسل‌کشی در غزه مشغول است.

در چنین شرایطی سکوت در برابر مظلومیت یک ملت مسلمان در بند و اسیر با تمام مبانی دینی و معیارهای انسانی غیرقابل قبول است و لذا شورای علمای شیعه افغانستان ضمن تقبیح شدید نسل کشی غزه:

  • اول از تمام ملل مسلمان و وجدان‌های آزاده عالم می‌خواهد یکپارچه و متحدانه در دفاع از حقوق قانونی مردم مظلوم فلسطین حساس باشند و سعی و تلاش نمایند.
  • دوم از سازمان ملل متحد می‌خواهیم در جهت تحقیق اعلامیه‌ها و قطعنامه‌های خود در رابطه با استیفای حقه مردم مظلوم فلسطین و گسترش بیشتر نسل‌کشی جدی بوده و مسئولانه عمل نماید.
  • سوم از سران کشورهای اسلامی می‌خواهیم از عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب اسرائیل بپرهیزند و جلو معامله ننگین قرن را بگیرند.
  • چهارم از سازمان‌های حقوق بشری می‌خواهیم در برابر جنایات ضد بشری و نسل‌کشی اسرائیل آرام و ساکت نمانند.
  • پنجم از تمام ملل مسلمان عالم، مخصوصاً ملت نجیب و بصیر افغانستان می‌خواهیم از هر طریق ممکن فریاد خویش را به دفاع از حقوق حقه ملت مسلمان و برادر خویش بلند کنند تا هم وظیفه دینی خود را ادا نمایند و هم مسئولیت انسانی خویش را.

والسلام

شورای علمای شیعه افغانستان

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1694933

مهمترین اخبار ایران و جهان: