نیوز سیتی!
14 اسفند 1402 - 19:40

عضو اتحادیه اروپا واردات نفت روسیه را متوقف کرد

رسانه‌های بلغارستان اعلام کردند که این کشور پیش از اتمام معافیت خود از تحریم‌های اتحادیه اروپا، واردات نفت روسیه را از اول مارس متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، رسانه‌های بلغارستان اعلام کردند که این کشور پیش از اتمام معافیت خود از تحریم‌های اتحادیه اروپا، واردات نفت روسیه را از اول مارس متوقف کرده است.

اقدام این کشور حوزه بالکان برای توقف کامل واردات نفت خام از روسیه به دنبال کاهش 50 درصدی این واردات در ماه ژانویه و کاهش 25 درصد دیگر در ماه فوریه صورت گرفته است.

بلغارستان در ابتدا از ممنوعیت اعضای اتحادیه اروپا برای واردات نفت روسیه معاف بود و اجازه داشت تا پایان سال 2024 به خرید آن ادامه دهد، اما صوفیه در اواسط ماه دسامبر طرحی را تصویب کرد که پیش از موعد، معافیت این کشور را لغو و واردات نفت روسیه را محدود می‌کند.

بلغارستان، یکی از معدود کشورهای اتحادیه اروپا بود که از این ممنوعیت اجرا شده در سراسر این بلوک معاف شده بود. این کشور به این دلیل که ممکن است از معافیت آن برای دور زدن تحریم های غرب استفاده شود، به واردات نفت روسیه پایان داد.

پیش از اعمال این محدودیت‌ها، نفت روسیه 90 درصد از کل مصرف این کشور را تأمین می‌کرد.

کارشناسان می گویند ممنوعیت خرید نفت روسیه بر تنها پالایشگاه این کشور یعنی نفتوهیم که متعلق به شرکت لوک اویل است، تأثیر خواهد گذاشت.

این شرکت نفت روسی تامین کننده اصلی بنزین در بلغارستان است که در آن شبکه‌ای از پمپ بنزین‌ها را نیز در اختیار دارد.

کارشناسان پیش از این هشدار داده بودند که بلغارستان ممکن است پس از پایان معافیت اتحادیه اروپا، به دلیل فقدان زیرساخت‌های کافی و ازدحام در تنگه بسفر، برای تامین منابع نفت خام خود دچار مشکل شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1682277

مهمترین اخبار ایران و جهان: