نیوز سیتی!
07 دی 1402 - 15:59

افزایش ۲۷ درصدی صدور آرا در دادگاه تجدیدنظر خوزستان

رئیس کل دادگستری استان خوزستان از افزایش ۲۷ درصدی صدور آرا در دادگاه تجدیدنظر استان نظر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان امروز در نشست صمیمی با قضات دادگاه تجدیدنظر استان ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت ام البنین(س) اظهار کرد: از همکاران قضایی و اداری که در شرایط سخت و آب و هوایی استان خوزستان و کمبود‌های موجود، تمام توان خود را برای خدمت‌گزاری به مردم به‌کار گرفته‌اند تا کار مردم و رسیدگی به پرونده‌ها انجام شود، تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی عنوان کرد: با تلاش و ایثار همکاران در ۹ ماه گذشته از سال، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزایش صدور آرا در دادگاه‌های تجدیدنظر استان را داشته‌ایم.

رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه انتظارات از دادگاه تجدیدنظر به عنوان دادگاه عالی استانی، صدور آرای متقن، علمی، مستدل در زمان معقول و متعارف است، افزود: ماهیت کار دادگاه تجدیدنظر کار جمعی، گروهی و مشورتی است در این حالت ضمن استفاده از نظر جمعی با شور و مشورت اعضای دادگاه از صدور آراء غیر متقن جلوگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: قضات تجدیدنظر باید ضمن رسیدگی به تجدیدنظر خواهی، رای صادره از دادگاه نخستین را از حیث رعایت اصول و مقررات دادرسی، حقوق اصحاب دعوی و انطباق با قانون و موضوعات ماهوی و شکلی مورد بررسی دقیق قرار داده و سپس اقدام به انشاء رأی کنند تا موجب استحکام آراء اصداری و کاهش درخواست‌های اعاده دادرسی و تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری شود.

دهقانی یکی از راه‌های کاهش اطاله دادرسی را در محاکم تجدیدنظر استفاده از فناوری‌های نوین قلمداد کرد و اظهار کرد: استفاده از فناوری‌های نوین در ارجاع به کارشناس و سایر فرایندها، تسهیل و تسریع در رسیدگی‌ها را به دنبال دارد.

رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه آرای دادگاه تجدیدنظر برای قضات دادسرا‌ها و دادگاه‌های بدوی جنبه آموزشی نیز دارد، گفت: در تلاشیم تا جلسات رسیدگی دادگاه‌های تجدیدنظر به صورت علنی و بر خط برگزار تا قضات، کارکنان، دانشجویان و علاقه‌مندان از این بستر علمی بهره‌مند شوند.

در ابتدای این مراسم رضوی معاون قضایی دادگستری کل و سرپرست محاکم تجدیدنظر گزارشی از وضعیت شعب و پرونده‌های موجود ارائه کرد سپس تعدادی از قضات مسائل و موضوعاتی را از حوزه کاری بیان کردند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1619077

مهمترین اخبار ایران و جهان: