نیوز سیتی!
13 دی 1401 - 16:40

لاوروف: روسیه همیشه تماس با صربستان را حفظ کرده است

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که روابط این کشور با صربستان در سال گذشته میلادی مورد آزمایش قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، وزیر خارجه روسیه از آمادگی این کشور برای همکاری وتماس با صربستان گفت.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در پیامی تبریک به مناسبت سال نو میلادی به «ایویکا داچیچ» همتای صرب خود تاکید کرد که روسیه همیشه آماده تماس با صربستان است و با این حال از درگیری ها و مشغله های حال حاضر این کشور آگاه است.

سرویس مطبوعاتی وزارت خارجه صربستان روز دوشنبه با انتشار این پیام تبریک به نقل از وزیر خارجه روسیه آورد: ما همیشه آماده تماس با دوستان صرب هستیم. اگرچه می‌دانم که شما اکنون بسیار مشغول هستید.

وزیر خارجه روسیه در ادامه پیام خود یادآور شد که در سال ۲۰۲۲،روابط روسیه و صربستان یک بار دیگر در میانه شرایط نامطلوب بین المللی در بوته آزمایش قرار گرفت.

لاوروف همچنین اعلام کرد که روسیه آمادگی دارد که پویایی بالا در تعامل بین وزارتخانه‌های خارجه دو کشور و هماهنگ کردن گام‌های دو طرف در صحنه جهانی را دنبال کند. وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو به حمایت از بلگراد در جهت حفظ منافع مشروع ملی ادامه خواهد داد.

شرایط در کوزوو همچنان متشنج است. صرب‌های ساکن شمال کوزوو دهم دسامبر ۲۰۲۲(۲۹ آذر ۱۴۰۱)در اعتراض به بازداشت چند پلیس صرب توسط مقامات کوزوو با ادعای جنایت جنگی و تروریسم مربوط به جنگ سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹، شروع به ایجاد موانع در خیابان‌ها و معابر اصلی کردند. صربستان و کوزوو در سال ۲۰۱۳ با میانجی‌گری توافقی را برای عادی‌سازی روابط امضا کردند اما مذاکرات خیلی زود به بن‌بست خورد.

حدود ۵۰ هزار صرب در بخش شمالی کوزوو ساکن بوده و از به رسمیت شناختن دولت پریشتینا خودداری کرده و بلگراد را پایتخت خود می‌دانند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 952733

مهمترین اخبار ایران و جهان: