نیوز سیتی!
19 دی 1401 - 12:13

راه‌های رشد مدیران فرهنگی و تربیتی در یک کتاب

کتاب «موضوع شناسی تربیتی» نوشته سید محمد صادقی آرمان برای آشنایی با برنامه‌ریزی مدیران فرهنگی و مربیان تربیتی و روحانیان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، اکثر اوقات ما عادت کرده‌ایم که بدون شناخت کافی از نیاز‌ها و مشکلات جامعه هدف، برنامه‌هایی را برای آنها تدارک ببینیم و در اجرای برنامه‌ها نیز به شکل دستوری و آمرانه عمل کنیم، در نتیجه برنامه‌ها، موفقیت مورد انتظار را نخواهند داشت. نیاز سنجی، روشی است که توسط آن، نیاز‌ها یا به عبارت دیگر مسائل اخلاقی جامعه هدف را به طور واقعی از نزدیک بررسی و شناسایی می‌کنیم. نیازسنجی با شناسائی نیاز‌های مهم، مبنایی برای دستیابی به اهداف و طبعا بستر مناسبی برای سازماندهی سایر عناصر مهم حول محور نیاز‌های اولویت‌یافته فراهم می‌کند.

سید محمد صادقی آرمان نویسنده کتاب «موضوع شناسی تربیتی»  بیان کرده است که گام اول یا خشت اول برنامه‌ریزی برای رشد و تربیت مربیان و مدیران تربیتی، تعیین نیاز‌های تولیدی در حوزه محصولات تهذیبی است که اگر به درستی طرح‌ریزی و اجرا شود، اثربخشی را به همراه خواهد داشت؛ در غیر این صورت تا ثریا می‌رود دیوار کج. تولید محصولات، گران است. لذا فقط باید موقعی ارائه شود که اولاً پاسخی به یک نیاز شناخته شده باشد و ثانیاً بهترین راه حل برای مشکلاتی باشد که از آن طریق قابل حل است. فعالیت‌هایی که بدون توجه به این شرط طراحی و اجرا شوند در واقع نوعی اتلاف منابع ارزشمند هستند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
اولین و اساسی‌ترین گام در تولید محصولات تربیتی، اجرای صحیح و مبتنی بر واقعیت فرایند نیازسنجی است. نیازسنجی در حقیقت سنگ زیرین ساختمان تولید است؛ هر قدر این سنگ زیرین بنیانی‌تر و مستحکم‌تر باشد، بنای روی آن محکم‌تر و آسیب‌ناپذیرتر است. برنامه‌ریزان تولید محصول در سراسر جهان و در تمامی سازمان‌هایی که با تولید محصول سروکار دارند، ناگزیرند برای تولید محصولات خویش، دلایل قانع‌کننده‌ای داشته باشند. نیازسنجی در واقع جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات است که بر اساس آن نیاز‌های افراد، گروه‌ها، سازمان‌ها و جوامع مورد شناسایی قرار گیرد. مؤلف در این کتاب به دنبال موضوعات اخلاقی و تهذیبی جهت طراحی نظام جامع تولید محصولات تهذیبی برای تربیت ویژه طلاب و مربیانی که در این نقش ظاهر می‌شوند است و این مجلد با عنوان موضوع‌شناسی تدوین شده است بیان راهبردی این کتاب عبارت است از: هر نیازی که انسان‌ها دارند - نیاز‌های معنوی، نیاز‌های مادی، فردی، اجتماعی، دنیوی، اخروی و همه و همه - در ظل حاکمیت دین خدا تأمین می‌شود. 02/02/1377 - بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از روحانیون. در یک کلام هر آنچه را که در مورد موضوعات محصولات تهذیبی طلاب و مربیان و مدیران تربیتی و فرهنگی نیاز داریم از این کتاب بپرسیم و جویا شویم.

انتشارات شهید کاظمی کتاب «موضوع شناسی تربیتی» را در 308 صفحه با قیمت 95 هزار تومان منتشر کرده است.
انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 965077

مهمترین اخبار ایران و جهان: