نیوز سیتی!
15 بهمن 1401 - 07:14

بورکینافاسو قطع رابطه با فرانسه را رد کرد

دولت بورکینافاسو قطع رابطه با فرانسه را رد کرد و گفت که هیچ گسست ارتباطی با پاریس وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، رهبر نظامی بورکینافاسو اعلام کرده است که هیچ گونه قطعی در روابط دیپلماتیک با فرانسه وجود ندارد. رهبر نظامی بورکینافاسو همچنین حضور نیروهای روسی واگنر در ین کشور را تکذیب کرد.

فرانسه که سال گذشته دارای نیروهای ویژه مستقر در اواگادوگو بود، با افزایش احساسات ضد فرانسوی در منطقه، سفیر خود را از بورکینافاسو فراخواند و نیروهای نظامی خود را به درخواست دولت نظامی بورکینافاسو از این کشور خارج کرد.

با این حال به تازگی «ابراهیم ترائوره»، رهبر نظامی بورکینافاسو گفته است: «هیچ گونه گسستی در روابط دیپلماتیک علیه فرانسه وجود ندارد.»

بورکینافاسو کشوری محصور در خشکی در قلب ساحل غرب آفریقا، یکی از بی ثبات ترین و فقیرترین کشورهای جهان است. خشونت توسط شورشیان مرتبط با القاعده و گروه تروریستی داعش در این کشور تا کنون هزاران نفر را کشته و حدود دو میلیون نفر دیگر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

در ماه‌های پیش هم بورکینافاسو خروج نظامیان فرانسوی از این کشور را خواستار شده بود.

تلویزیون رسمی بورکینافاسو (آر تی بی) گزارش داده بود که دولت این کشور در تاریخ ۱۸ ژانویه جاری توافقنامه نظامی سال ۲۰۱۸ را که اجازه حضور نظامیان فرانسوی در بورکینافاسو را می‌داد، لغو کرده است.

این در حالی است که اعتراضات و تظاهرات علیه فرانسه در ماه‌های اخیر در بورکینافاسو تشدید یافته است.

مقامات بورکینافاسو اعلام کرده بودند که حکومت نظامی این کشور در بحبوحه افزایش احساسات ضدفرانسوی صورت می‌گیرد. همچنین ۱۲ آذر ماه بود که دولت نظامی بورکینافاسو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که پخش رادیو بین المللی فرانسه (RFI) در این کشور را به حالت تعلیق درآورده است. دولت نظامی بورکینافاسو دلیل این اقدام خود را پخش گزارش‌های نادرست و پخش بیانیه گروه‌های مخالف رئیس جمهور اعلام کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1017977

مهمترین اخبار ایران و جهان: