نیوز سیتی!
12 دی 1401 - 21:32

ثبت ملی ۹ درخت کهنسال دماوند در فهرست میراث طبیعی کشور

دماوند- رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری دماوند از ثبت ملی نه درخت کهنسال این شهرستان در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام شریفی، عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران ثبت ملی ۹ درخت کهنسال دماوند در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد و اظهار داشت: در خصوص ثبت آثار طبیعی شهرستان دماوند اقدامات مثبتی انجام شده و بعد از ابلاغ ثبت گویش دماوندی، درختان ارس دهنار نیز به ثبت ملی رسیدند.

وی با اعلام این خبر که تعداد بسیاری از آثار طبیعی دماوند در آستانه ثبت ملی قرار دارند، گفت: رویشگاه ارس «ماز دلیچای» شامل کل جنگل‌های ارس محور دلیچای تا امین‌آباد به ثبت ملی می‌رسد، درخت ارس کهنسال آیینه‌ورزان، درخت ارس کهنسال ورین، درخت گردوی کهنسال ورین، درخت چنار چالکاء، درخت چنار فرامه و جیلارد، ارس کهنسال اوزنه، چنار ساران و چهار چنار روستای مهرآباد بخش رودهن نیز به زودی ثبت ملی می‌شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند ادامه داد: ثبت رویشگاه ارس ماز دلیچای و ارس کهنسال آینه ورزان و اوزنه با کمک ادارات منابع طبیعی و محیط زیست انجام شده‌اند و در کمیته فنی تأیید شده و در مراحل صدور ثبت هستند.

وی تصریح کرد: درختان چنار چالکاء، جیلارد و فرامه نیز با همکاری شهرداری دماوند، همچنین چنار ساران با کمک شورای شهر کیلان و چنار مهرآباد با کمک دهیاری روستای مهرآباد برای ثبت ملی پیگیری شدند. رئیس اداره میراث فرهنگی دماوند تصریح کرد: پرونده این درختان در جلسه دفاعی کمیته فنی میراث فرهنگی کشور تأیید شده و به زودی خبر ثبت اعلام می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 951033

مهمترین اخبار ایران و جهان: