نیوز سیتی!
04 اردیبهشت 1402 - 10:09

کارشناس مسائل روسیه: هیمنه ناتو پس از جنگ در اوکراین فرو می‌ریزد

یک کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه هیمنه ناتو پس از جنگ در اوکراین فرو می‌ریزد عنوان کرد که دبیرکل ناتو برای ادامه درگیری‌ها در اوکراین به زلنسکی سراب نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانیتک شمالی موسوم به ناتو که هفته گذشته در سفری سرزده به اوکراین سفر کرده بود، اعلام کرد که «آینده اوکراین در ناتو است. همه متحدان روی این موضوع اتفاق نظر دارند.» پس از اظهارات دبیر کل ناتو، نخست وزیر مجارستان که یکی از کشورهای عضو ناتو است، این موضوع را غیر واقعی خواند و وزیر دفاع آلمان هم اعلام کرد که موضوع عضویت ناتو پس از جنگ مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

روح‌الله مدبر کارشناس مسائل روسیه درباره صحبت‌های دبیر کل ناتو به خبرنگار فارس، گفت: سفر دبیرکل ناتو به اوکراین بر خلاف بزرگ‌نمایی تبلیغاتی رسانه‌های غربی، یک نمایش برای روحیه بخشیدن به ارتش شکست خورده اوکراین و ناتو بود.

روسیه به تنهایی ماشین‌های رزم غرب را متوقف کرده است

وی افزود: با وجود اینکه بیش از ۱۵۰ میلیاد دلار حمایت‌های مالی، لجستیکی، تسلیحاتی و پشتیبانی از اوکراین توسط ناتو و آمریکا صورت گرفته است و تسلیحات مدرن و پیشرفته همراه با هزاران نفر نیروی نظامی آموزش دیده تحت فرماندهی ناتو در زمین اوکراین علیه روسیه حضور دارند، روسیه به تنهایی توانسته است تمام ماشین رزم غرب و ناتو را منهدم و متوقف کند. روسیه در حال حاضر توانسته است، در سرزمین‌های تاریخی‌اش ثبات را ایجاد کند. بازدید سرزده آقای پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه، از منطقه عملیاتی «دنیپر» در «خرسون» که بازدیدی غیر منتظره و بدون اطلاعات قبلی بود به این سبب صورت گرفت که روسیه نشان دهد دست برتر را در این مناطق دارد.

عضویت در ناتو سراب غرب برای اوکراین

این پژوهشگر مسائل روسیه اظهار کرد: در حالیکه افکار عمومی دنیا متوجه شده‌اند که همه هزینه‌های سنگینی که غرب از مالیات دهنده‌های اروپایی و آمریکایی در زمین اوکراین خرج کرده نیتجه‌ای نداشته است، آن‌ها تلاش می‌کنند تا افکار عمومی مردمان خود را فریب دهند. همچنین، سرابی برای زلنسکی ایجاد کرده‌اند و وعده عضویت اوکراین در ناتو را می‌دهند. پس از ادعای غیر واقعی دبیر کل ناتو که گفت همه اعضا موافق حضور اوکراین در ناتو هستند، ما شاهد بودیم که نخست وزیر مجارستان موضع سنگینی گرفت و تأکید کرد که این موضوع غیر واقعی است و با حقیقت مطابقت ندارد. همچنین، وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که عضویت اوکراین در ناتو پس از پایان جنگ مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


مدبر، پژوهشگر مسائل روسیه

اوکراین نمی‌تواند عضو ناتو شود

وی با اشاره به اساسنامه پیمان آتلانتیک شمالی درباره عضویت کشورها در ناتو، تصریح کرد: در اساسنامه ناتو آمده است که کشور درگیر جنگ و خصومت، نمی‌تواند عضو این پیمان شود. این موضوعات و موضوعات دیگر سبب می‌شود اوکراین نتواند به ناتو بپیوندد. اما پرسش اینجاست که چرا دبیر کل ناتو تصمیم گرفت که در کی‌یف این دروغ را مطرح کند؟ پاسخ اصلی به پرسش این است که در جبهه فرو پاشیده غربی‌ها در اوکراین، اختلافاتی به وجود آمده است. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ژنرال‌های روسی اعلام کرد «سربازان اوکراینی که در خطوط مقدم این عملیات حضور دارند در حال فرار و تسلیم شدن به ارتش روسیه هستند» به همین سبب، مقامات غربی می‌خواهند با مطرح کردن عضویت اوکراین در ناتو انسجام پوشالی و کاذبی را به وجود آورند تا افراد را برای حمله‌  به روسیه منسجم کنند.

ناتو در رویارویی مستقیم با روسیه قرار دارد

این تحلیل‌گر مسائل روسیه اظهار کرد: به نظر می‌رسد اگر نیروهای اوکراینی علیه روسیه حمله‌ گسترده‌ای انجام دهند، آن‌ها هم مانند سایر مزدوران خارجی که در این درگیری حضور دارند، کشته خواهند شد. در حالیکه جنگ در اوکراین دستاروردی برای اوکراینی‌ها و غربی‌ها نداشته و نخواهد داشت، اما جبهه غرب این جنگ را به یک جنگ حیثیتی علیه روسیه تبدیل کرده است و در حال حاضر روسیه با ناتو در یک جنگ و رویارویی مستقیم قرار دارند. ناتو، امکانات پیشرفته خودش وارد این جنگ کرده است، این در حالی است که روسیه از ارتش خود به‌طور کامل استفاده نکرده است. روسیه در این عملیات از نیروهای واگنر و نیروهای داوطلب خود استفاده کرده‌اند. اما کشورهای غربی مانند انگلیس، فرانسه، کانادا و حتی اسرائیلی‌ها به همراه سایر کشورهای ناتو و آمریکایی از پیشرفته‌ترین ادوات نظامی و جنگی علیه روسیه استفاده می‌کنند.

تنش در اوکراین، ریشه در سیاست‌های ناتو دارد

مدبر با اشاره به صحبت‌های سخنگوی وزیر امور خارجه روسیه درباره فروپاشی ناتو عنوان کرد: خانم ماریا زاخاروا اعلام کرد که «پیشنهاد ناتو به اوکراین برای عضویت در این پیمان نظامی سبب فروپاشی این سیستم امنیتی می‌شود»  چرا که ناتو در عمل به نظام بین‌الملل نشان داد که ناتو یک شیر پوشالی و ببر کاغذی است و اظهار نظر دبیر کل ناتو  بازهم بیانگر این موضوع است که درگیری و تنش در اوکراین ریشه در سیاست‌های ناتو و آمریکا دارد و روسیه تصمیم درستی برای این عملیات ویژه گرفته است. اگر روسیه این اقدام پیش دستانه را انجام نمی‌داد کشورهای غربی و آمریکا به طور قطع علیه روسیه حمله انجام می‌دادند.

توان آموزش انلگیسی‌ها در برابر روس‌ها پایین است

این کارشناس مسائل روسیه در ادامه با اشاره به صحبت‌های دمیتری مدودف درباره انگلیس، عنوان کرد: معاون رئیس شورای امنیت روسیه در برابر اقدامات خصمانه بریتانیا اعلام کرد که انگلیس دشمن همیشگی ما بوده و خواهد بود. این موضع گیری مدودف، بیانگر بخشی از سیاست‌های تنش‌آفرین و شیطنت آفرین علیه روسیه است که امروز در طول بحران اوکراین آشکارتر شده است. هزاران نفر از نیروهای اوکراینی در انگلستان و لهستان آموزش دیدند و در اوکراین کشته شدند. این موضوع نشان می‌دهد که توان و آموزش انگلیسی‌ها در برابر روس‌ها فوق‌العاده پایین و ضعیف است و فقط آن‌ها تلاش می‌کنند بحران را گسترش دهند.

مدبر، برنامه ناتو در اوکراین را تقویت روحیه ارتش شکست خورده و منهدم شده این کشور ارزیابی کرد و گفت: ناتو قرار است در ماه ژوئیه (تیرماه) در لیتوانی نشستی برگزار کند و از زلنسکی هم برای حضور در آن نشست دعوت کرده‌ است. این یک نشست نمایشی است که زلنسکی در آن، درخواست پول و تسلحیات می‌کند.

هیمنه سازمان‌های امنیتی و نظامی غربی پس از جنگ فرو می‌ریزد

این پژوهشگر مسائل روسیه با اشاره به افشای اطلاعات محرمانه در آمریکا بیان کرد: زلنسکی ۴۰۰ میلیون دلار از پول‌هایی که به اوکراین کمک شده است را اختلاس کرده است. البته به طور قطع زلنسکی به تنهایی در این پولشویی‌ها دست ندارد و بخشی از مقامات غربی با او هم‌دست هستند که این موضوع در آینده مشخص خواهد شد. امروز اوکراین به محلی برای قاچاق اسلحه پولشوینی و انواع تخلفات تبدیل شده است. این لقمه چرب و نرم برای غربی‌ها به راحتی از دست نمی‌رود. با وجود اینکه ۳۰۰ هزار نفر از مزدوران خارجی و نظامی اوکراینی در این درگیری کشته شده‌اند، اما غربی‌ها نمی‌خواهند این درگیری را پایان دهند. ادامه جنگ منافعی هم برای کشورهای غربی و آمریکایی‌ دارد. شرکت‌های آمریکایی از درگیری در اوکراین برای فروش بیشتر سلاح‌های خود استفاده می‌کنند. در کوتاه مدت در ظاهر بنگاه‌های مالی و اسلحه فروشی‌های غربی‌ها سود می‌کنند اما در نهایت هیمنه سازمان‌های امنیتی و نظامی غربی مانند ناتو فرو می‌ریزد. آنچه مسلم است اگر غرب و ناتو تنش را افزایش دهند قطعاً روسیه هم قائده بازی را تغییر خواهد داد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1166377

مهمترین اخبار ایران و جهان: