نیوز سیتی!
15 فروردین 1402 - 14:29

افزایش صادرات و واردات گمرکات بوشهر/بیشترین تجارت با چین و امارات

بوشهر- ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر با اشاره به افزایش صادرات و واردات گمرکات استان طی سال گذشته گفت: بیشترین میزان صادرات و واردات با کشورهای چین و امارات بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلیمانی ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال گذشته، حدود ۲۷ میلیون و ۱۸۶ هزار تن کالا به ارزش بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است.

وی اضافه کرد: حجم صادرات صورت از گمرکات استان بوشهر در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن هفت درصد و از نظر ارزش ۳۲ درصد افزایش داشته است.

محصولات پتروشیمی در صدر صادرات

مدیرکل گمرک بوشهر بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی از گمرکات استان شامل محصولات پتروشیمی، میعانات گازی، سیمان و کلینکر، انواع ماهی و میگو، سنگ گچ و گچ بنایی، سبزیجات و صیفی جات تازه بوده است.

وی یادآور شد: بیشترین حجم کالاهای صادراتی استان به کشورهای چین، امارات متحده عربی، هند، ترکیه، پاکستان، آفریقای جنوبی، موزامبیک، تایلند، نیجریه و سودان صادر شده است.

سلیمانی به آمار واردات کالا از گمرکات استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱، حدود ۶۳۷ هزار تن کالا به ارزش بالغ بر یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار از گمرکات استان بوشهر وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن از نظر وزنی ۲۰ درصد و از نظر ارزشی ۳۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بیشترین واردات از چین و امارات

وی افزود: عمده کالاهای وارداتی از گمرکات استان شامل اجزا و قطعات نیروگاه اتمی، انواع پارچه، ماژول دی ال ای دی، انواع چای، قطعات و لوازم یدکی موتورسیکلت و دوچرخه، قطعات و لوازم یدکی خودروی سواری، انواع لاستیک، انواع بلبرینگ و رولبرینگ، استایرن مونومر و جرثقیل مستعمل بوده است.

ناظر گمرکات استان بوشهر یادآور شد: بیشترین حجم کالاهای وارداتی به گمرکات استان بوشهر مربوط به کشورهای چین، امارات متحده عربی، روسیه، هند، فیلیپین، سری لانکا، تایلند، ترکیه و ژاپن بوده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1127177

مهمترین اخبار ایران و جهان: