نیوز سیتی!
31 فروردین 1402 - 05:01

اتهام جاسوسی به روسیه در رسانه‌های غربی

رسانه‌های چند کشور غربی ادعا کردند طبق تحقیقاتشان روسیه یک ناوگان از کشتی‌های مشغول به جاسوسی را در آب‌های شمال اروپا برای برنامه‌های خرابکاری به خدمت گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه‌های خبری متعلق به کشورهای سوئد، دانمارک، نروژ و فنلاند ادعا کردند، طبق تحقیقات آنها ناوگانی از کشتی‌ های جاسوسی روسیه در دریاهای شمالی اروپا در حمایت از خرابکاری بالقوه در کابلهای زیردریایی و نیروگاه‌های بادی منطقه عملیات انجام می‌دهند.

شبکه خبری «ان.آر.کی» نروژ و شبکه «اس.وی.تی» سوئد گزارش دادند، این رسانه‌ها تحقیقات ادعایی خود را بر مبنای تحلیل داده ها، رهگیری مخابرات رادیویی و استفاده از منابع اطلاعاتی انجام داده و دریافته‌اند حدود 50 کشتی در مدت 10 سال گذشته در عملیات جمع آوری اطلاعات در این منطقه دست داشته و از تجهیزات جاسوسی زیرآبی برای شناسایی مکان‌های مناسب خرابکاری استفاده کرده‌اند.

رسانه نروژی در گزارش خود ادعا کرد، کشتی‌های روس در نزدیکی حوزه‌های آموزش نظامی، میادین مهم نفت و گاز، فرودگاه‌های کوچک، اسکله‌های آبهای عمیق و نقاط دارای اهمیت استراتژیک برای ارتش نروژ تحرک داشته‌اند.

شبکه «سی.ان.ان» ادعا کرد، این تحقیقات نشان داده‌اند که ظاهرا کشتی های روسی رزمایشهای ناتو را نیز رصد و پیگیری کرده‌اند.

نروژ و دانمارک از اعضای موسس ائتلاف ناتو هستند در حالی که فنلاند چندی پیش به این ائتلاف پیوست و سوئد هم در مسیر عضویت به ناتو قرار دارد.

روسیه به گزارش این رسانه‌های اروپایی واکنش نشان داده و اتهام‌زنی‌ و ادعاهای این رسانه‌ها را رد کرد. شبکه سی.ان.ان گزارش داد، «دمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین در پاسخ به درخواست این شبکه برای اظهارنظر، این گزارش را «بی اساس» خوانده و رد کرد.

«نیلز آندریاس استنسونز»، رئیس سازمان اطلاعات نروژ در واکنش به این گزارش مدعی شد: «ما حالا داریم به وضوح می‌بینیم. روسیه می‌گوید همکاری با غرب پایان یافته و حالا تقابل وجود دارد.»

به نوشته سی.ان.ان اخیرا همچنین مقام‌های اطلاعاتی هلند نیز با طرح ادعاهایی مشابه، روسیه را متهم کردند به اینکه برای جمع‌آوری اطلاعات به منظور تدارک خرابکاری بالقوه در زیرساختهای حیاتی در حوزه آبهای هلند در دریای شمال تلاش کرده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1161133

مهمترین اخبار ایران و جهان: