نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 02:20

نقض حریم هوایی سوریه توسط جنگنده‌های آمریکایی

در ۲۴ ساعت گذشته جنگنده‌های آمریکایی بارها مواضع هوایی سوریه را نقض کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «اولگ گورینوف»، معاون مرکز روسی آشتی سوریه (بخشی از وزارت دفاع روسیه) روز دوشنبه از نقض حریم هوایی سوریه توسط جنگنده‌های ائتلاف نظامی آمریکا خبر داده و در این ارتباط گفت: «جنگنده های ائتلاف تحت رهبری آمریکا در روز گذشته ۸ بار حریم هوایی سوریه را در منطقه التنف نقض کردند.»

وی گفت: «۶ جنگنده اف ۱۶ ائتلاف و دو جنگنده رافال، ۸ بار در روز گذشته حریم هوایی سوریه را در منطقه التنف که خطوط هوایی بین‌المللی از آن عبور می‌کند، نقض کردند.»

به گفته گورینوف، در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵ مورد نقض پروتکل‌های خلع سلاح ۲۰۱۹ مرتبط با پروازهای هواپیماهای بدون سرنشین ائتلاف در سوریه گزارش شده است.

به گفته این مقام نظامی ارتش روسیه، مرکز آشتی روسیه در سوریه همچنان بر آتش بس میان طرف‌های مقابل نظارت دارد. وی افزود: «در طول روز دو حمله گلوله‌ای به مواضع ارتش دولتی سوریه در منطقه کاهش تنش ادلب از مواضع گروه تروریستی جبهه النصره (معروف به روسیه غیرقانونی) در استان‌های حلب و ادلب گزارش شد.»

روز گذشته نیز، منابع سوری از جان باختن چهار نظامی سوری در شرق استان حماه خبر دادند. این منابع اعلام کردند که چهار نظامی سوری بر اثر انفجار مین برجای مانده از جنگ در شرق استان حماه کشته شدند.

مین در مسیر خودرو حامل سربازان سوری در شرق روستای التوینان در حومه شرقی سلمیه منفجر شد.

این مین هنگامی منفجر شد که نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن در حال اقدام علیه هسته‌های داعشی در صحرای سوریه بودند.

مین‌های برجای مانده از جنگ در سوریه معمولاً از میان نظامیان و غیرنظامیان قربانی می‌گیرد.

حبیب الحق جاوید، نماینده اداره مبارزه با مین سازمان ملل متحد در سوریه با اشاره به اینکه این کشور بیشترین حوادث ناشی از انفجار مین در جهان را دارد، از کمبود امکانات برای مین روبی ابراز تأسف کرد و حمایت همه بازیگران در این کشور را در این جهت خواستار شد.

مبارزه با مین گذاری در کشوری که از سال ۲۰۱۱ به دلیل جنگی که جان نیم میلdون نفر را گرفته است و میلیون‌ها نفر را آواره کرده ویران شده است کار بسیار دشواری محسوب می‌شود.

مین‌ها که بدون نقشه برداری توسط گروه‌های مسلح در زمین‌های کشاورزی و مناطق مسکونی کار گذاشته شده اند بر همه و در همه جا و برای مدتی بسیار طولانی همچنان تهدید خواهند بود.

یک افسر سوری می‌گوید طول عمر مین‌ها طولانی است و آن‌ها به طور نامنظم توسط گروه‌های مسلح گوناگون کار گذاشته شده اند. مقامات سوری تقریباً هر روز از انفجارهای کنترل شده برای انهnام مواد منفجره، مهمات و مین‌های ضد نفر رها شده در مناطق تحت کنترل خود خبر می‌دهند.

در دسامبر سال ۲۰۲۱ سازمان ملل متحد از نخستین عملیات مین‌روبی در شهرهای تحت کنترل حاکمیت سوریه از جمله درایا در غوطه شرقی حمایت کرد. این منطقه که در نزدیکی دمشق قرار دارد از سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ یکی از مخفیگاه‌های گروه‌های مسلح بود و محل انباشت مقادیر قابل توجهی مین است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1399633

مهمترین اخبار ایران و جهان: