نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 14:40

روایت برخورد آموزش و پرورش با «گاج»؛ از تعطیلی مرکز آزمون تا فعال بودن انتشارات

خبر تعطیلی مؤسسه گاج، ساعاتی پیش در فضای مجازی منتشر شد که البته کاشف به عمل آمد که فقط مرکز آزمون این مؤسسه تعطیل شده است و بخش انتشارات آن کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، برخورد با مدارس و مراکز آموزشی متخلف، اتفاق جدیدی نیست. رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش چندی پیش گفت: «نیم درصد از ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی بالای ۵۰ میلیون شهریه می‌گیرند؛ در این دولت، ۸۰۰ مدرسه غیر دولتی که تخلف کردند، تعطیل کرده‌ایم و در برخورد با تخلف هیچ مسامحه‌ای نداریم».

برخورد با مراکز آموزشی متخلف یعنی آموزشگاه‌ها نیز از اقداماتی است که در این دوره به صورت گسترده آغاز شده است. البته اگر در گذشته هم برخوردهایی صورت می‌گرفت، هیچوقت نام هیچ مؤسسه‌ و مدرسه‌ای اطلاع‌رسانی نمی‌شد.

اما احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش شب گذشته از تعطیلی مؤسسه آموزشی گاج به دلیل طراحی سؤالاتی که جهت‌گیری و تحریک به سمت اغتشاشات داشت، خبر داد.

وی همچنین تصریح کرد که با امضای وزیر آموزش و پرورش نامه نوشتیم که این مؤسسه تخلف کرده، حکم صادر کردیم و نباید تبلیغاتش در صدا و سیما پخش شود. 

گاج چه سؤالاتی طرح کرده بود؟

 جمعه 18 آذر 1401 آزمون گاج برای پایه دوازدهم علوم انسانی برگزار شد و سؤالات آن، اشعاری هدف‌دار بود. بخشی از این سؤالات را ببینید:

- در ابیات زیر، چند بار از «اختیارات زبانی» استفاده شده است؟

«پافشاری پی حق خود اگر ملت داشت/ مال او غارت یک دسته عیاش نبود/ معنی دولت قانونی اگر این باشد/ نامی از دولت و قانون به جهان کاش نبود/ ما طرفداری خورشید حقیقت کردیم/ آن زمان که هما، سخره خفاش نبود».

1) 10   2)9   3) 8   4)7

- در کدام گزینه هر دو نوع تغییر کمیت مصوت «بند به کوتاه» و «کوتاه به بلند» وجود دارد؟

1) ای دوست ببین بی سر و سامانی ایران/ بدبختی ایران و پریشانی ایران

2) از وضع کنونی و ز بدبختی ملت/ زین فقر و پریشانی و ویرانی ایران

3) گردیده جهان تیره و گشته است دلم تنگ/ گویی که شدم حبسی و زندانی ایران

4)بگرفته دلم سخت ز اوضاع کنونی/ بیچارگی و محنت و حیرانی ایران

- در کدام گزینه، هیچ «اختیار زبانی» به کار نرفته است؟

1) آشیان من بیچاره اگر سوخت چه باک/ فکر ویران شدن خانه صیاد کنید

2) جور و بیداد کند عمر جوانان،کوتاه/ ای بزرگان وطن! بهر خدا داد کنید

3) گر شد از جور شما خانه موری ویران/ خانه خویش محال است که آباد کنید

4)کنج ویرانه زندان شد اگر سهم بهار/ شکر آزادی و آن گنج خداداد کنید

- در کدام بیت از «اختیار زبانی تغییر کمیت مصوت‌ها» استفاده شده است؟

1) در سایه استبداد، پژمرده شد آزادی/ این گلبن نورس را بی‌ریشه نباید کرد

2) ز انتخاب چو کاری نمی‌رود از پیش/ به پور کاوه بگو فکر انقلاب کند

3) این اسیری تا به کی ای ملت بی‌دست و پای؟/ گر برای حفظ آزادی ز مادر زاده‌ایم

4) می‌برد از دسترنجش گنج اگر سرمایه‌دار/ بهر قتلش از چه دیگر پافشاری می‌کند؟

نکته جالب این است که 90 درصد این اشعار، از یک شاعر یعنی فرخی یزدی انتخاب‌ شده است. شاعری که دلش برای ایران می‌تپید و نسبت به وجود خارجی‌ها در کشور گلایه داشت و حتی طراح سؤال یکی از بیت‌های فرخی‌یزدی را هم تغییر داده است؛ شعر اصلی محتوایش این است:

«فوری از نای وزیر آید نوای راضیم/ از فلان مأمور اگر ملت شکایت می‌کند» اما در آزمون این‌طور آمده است: «فوری از نای وزیر آید نوای «بس کنید»/ از فلان مأمور اگر ملت شکایت می‌کند»

به گزارش فارس، همانطور که در مطالب فوق اشاره شد، وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدارس غیردولتی قرار است در برخورد با تخلفات چه از نوع شهریه و چه از نوع موارد محتوایی چون همین مورد گاج، برخورد قاطع باشد و به هیچ عنوان کوتاه نیاید.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1366333

مهمترین اخبار ایران و جهان: