نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 15:41

واکنش قرقیزها به قطعنامه پارلمان اروپا در مورد سرکوب رسانه‌ها در قرقیزستان

وزارت امور خارجه قرقیزستان از قطعنامه تصویب شده پارلمان اروپا در مورد سرکوب رسانه‌‌ها و آزادی بیان در قرقیزستان ابراز تاسف کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، پارلمان اروپا از قطعنامه محکومیت سرکوب رسانه‌ها و آزادی بیان در قرقیزستان حمایت کرد.

از 469 نماینده حاضر در جلسه، 320 نماینده به این سند رای مثبت دادند. در متن قطعنامه آمده است که «از ژانویه 2022، وضعیت حقوق بشر و آزادی بیان در قرقیزستان به شدت بدتر شده است».

پارلمان اروپا با قطعنامه خود از مقامات قرقیزستان خواست 4 لایحه ارائه شده به پارلمان این کشور در مورد رسانه‌ها، سازمان‌های غیردولتی، نمایندگان خارجی و اطلاعات مضر را پس بگیرد.

«چلپون ژاکوپوا» رئیس سازمان غیرانتفاعی حقوقی «آدیلت» معتقد است این قطعنامه «آخرین هشدار» اتحادیه اروپا است که پس از آن ممکن است اقدامات اقتصادی دنبال شود.

وزارت امور خارجه قرقیزستان از قطعنامه غیرمنتظره و عجولانه تصویب شده پارلمان اروپا در مورد سرکوب رسانه‌‌ها و آزادی بیان در قرقیزستان ابراز تاسف کرد و آن را نشان دهنده برداشت متناقض از وضعیت امور در این کشور دانست. بر اساس اعلام این وزارتخانه، مایه تاسف است که در هنگام تهیه این قطعنامه مبتکران سند از طرف این کشور توضیحات یا اطلاعات اضافی نخواستند.

«سویونبک کاسمامبتوف» رئیس دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان  وضعیت قطعنامه پارلمان این اتحادیه را «بازی کثیف» خواند.

وی یادآور شد که قرقیزها در طول تاریخ به حقوق بشر و آزادی بیان اولویت داده‌اند.

وی به عنوان مصداق آزادی بیان گفت که در شبکه‌های اجتماعی حتی رئیس جمهور را سرزنش می‌کنند. در هیچ کشور دیگری ندیده‌ام که رئیس‌جمهور در شبکه‌های اجتماعی سرزنش شده باشد.

رئیس دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان از این که قطعنامه خواستار آزادی متهمان «پرونده قنبر آباد» شده خشمگین و آن را دخالت در امور داخلی کشور خواند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که پیش از این در آلمان، 20 نفر به اتهام آماده شدن برای کودتا دستگیر شدند. چرا در مورد آنها صحبت نمی‌کنند؟ یا در آلمان امکان دستگیری افراد وجود دارد اما در قرقیزستان نه؟ 

این را می‌توان به عنوان سیاست کثیف پارلمان اروپا درک کرد که بر اساس آن آلمان باید آرام باشد، اما باید در قرقیزستان ناآرامی ایجاد شود.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1366477

مهمترین اخبار ایران و جهان: