نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 17:23

انتقاد از عقب ماندگی بندرانزلی حتی از تصاویر و اِلمان‌!

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه انزلی نسبت به خیلی از شهرستان‌های دیگر حتی در تصاویر و اِلمان‌ها هم عقب هست، گفت: چندین سال است در جلسات شهردارهای مختلف می‌گویند داریم درست می‌کنیم اما هنوزهم درست نشده است، نصب عکس شهداء در خیابان‌ها و معابر شهر مانند شهرهای دیگر حداقل کاری بود که میشد برای شهید و شهادت انجام داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالجواد شمس‌الدین امروز در جلسه ستاد شهرستانی کنگره سرداران، امیران و ۸۰۰۰ شهید استان گیلان در بندرانزلی با گرامیداشت یاد و خاطرۀ شهداء اظهار کرد: فلسفه این نوع کنگره‌ها و یادواره‌ها برای شهدای عزیزمان در چند بعد است؛ یک بعد اثری است که برای خود ما متولیان و برگزار کنندگان و به تعبیری فراتر برای مدیران جامعۀ اسلامی دارد. 

وی با بیان اینکه اگر مدیران جامعۀ اسلامی نسبت به شهداء و ارج نهادن به مقام شهادت تلاش نکنند و وظایفشان را انجام ندهند این یک ناسپاسی بسیار آشکار و ناشایستی است، گفت: شهدا حق زیادی به گردن همۀ ما دارند و مسؤولیت‌های همۀ ما مبتنی بر همین شهادت‌ها، رشادت‌ها و ایثارگری‌هاست. 

امام جمعه بندرانزلی بٌعد دیگر کنگره‌ها و یادواره‌های شهداء را بازتاب و اثر آن در جامعه دانست و تصریح کرد: جامعه با مسائلی که در آن برجسته می‌شود شکل می‌گیرد؛ مثلاً در بندرانزلی فرهنگ ورزش خصوصاً فوتبال در پوست و گوشت و استخوان همۀ اقشار جامعه رسوخ دارد؛ چرا؟ برای اینکه اینجا یک تیم مطرحی دارد و از کودکی خیلی‌ها با آن انس گرفته‌اند و نزج پیدا کرده‌اند و توجه‌ها به آن جلب شده، فرهنگی که در یک جامعه ارائه می‌شود چنین اثری دارد. 

شمس الدین با تاکید بر اینکه در جامعه اسلامی ما هیچ الگویی برتر و برجسته‌تر از شهید و شهادت نداریم، افزود: در معارف دینی بالاترین فوز «شهادت» و بالاترین انسان‌ها از لحاظ ارج و قرب و منزلت در پیشگاه پروردگار متعال «شهید» معرفی شده است. 

وی با اشاره به اینکه هر زمانی در هر جامعه‌ای فرهنگ شهادت برجستگی پیدا کرد، روحیۀ ظلم‌ستیزی، استکبارستیزی و عدالتخواهی پررنگ بوده، بیان کرد: هرجایی خبر از فرهنگ شهادت نیست، فرهنگ‌های غیردینی و هیچی و پوچی غلبه پیدا کرده است. 

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه فرهنگ شهادت باید در جامعۀ ما خصوصاً در شرایط فعلی برجسته شود، گفت: برای اصلاح رفتارها و فرهنگ حاکم بر شهرستان نیاز به ترویج فرهنگ شهادت و ایثار داریم و دشمن هم تلاش می‌کند این راه را مسدود کند تا بتواند کار خودش را پیش ببرد.

شمس الدین با تاکید بر اینکه بسیاری از ناهنجاری‌هایی که در جامعه داریم معلول کمرنگ شدن روحیه توجه به امور معنوی خصوصاً امر شهادت است، تصریح کرد: بندرانزلی نسبت به خیلی از شهرستان‌های دیگر حتی در تصاویر و اِلمان‌ها هم عقب هست، چندین سال است در جلسات شهردارهای مختلف می‌گویند داریم درست می‌کنیم اما هنوزهم درست نشده، نصب عکس شهداء در خیابان‌ها و معابر شهر مانند شهرهای دیگر حداقل کاری بود که میشد برای شهید و شهادت انجام داد. 

به گفته وی، قبلا بنر حاج قاسم سلیمانی را در شهرستان پاره کردند، هنوز هم بنر جدید آن‌جا نصب نشده درحالیکه ما باید در برابر دشمن و توطئه او یک گام فراتر برداریم، اگر بنر حاج قاسم را پاره کردند باید شهرداری تابلوی فلزی برجسته از عکس حاج قاسم درست می‌کرد که دیگر کسی نتواند آن را پاره کند. 

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه صرف اینکه عکسی از شهداء بزنیم یا تندیس و سردیس درست کنیم کفایت نمی‌کند بلکه معرفی شهداء مهم است، گفت: خیلی از جوانان و نوجوانان ما شهید نامجو را نمی‌شناسند حتی نمی‌دانند که اهل انزلی است و چه سوابقی داشته و چگونه شهید شده، لذا معرفی شهید مهم است، اینکه این شهدایی که عکس و سردیس آن‌ها را می‌زنیم چه ویژگی‌های داشتند. 

شمس الدین با بیان اینکه همۀ شهدای ما ویژگی‌های برجسته‌ای داشتند که مورد نیاز جامعۀ ما و زندگی‌های روزمره افراد جامعه ماست، افزود: این ویژگی‌های برجسته باید تبیین و بازگو شود، زنده نگه داشتن یاد و راه شهداء به این است نه اینکه صرفاً برای شهداء مراسم بگیرم. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1429277

مهمترین اخبار ایران و جهان: