نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 15:57

منطقه آزاد راهبرد اقتصادی مازندران محسوب می شود

ساری- نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس با بیان این که منطقه آزاد راهبرد عملیاتی و اقتصادی محسوب می شود، گفت: این منطقه سبب توسعه و پیشرفت استان خواهد شد.

منصورعلی زارعی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیانن اینکه یکی از مسائل مهم استان در پیشرفت و توسعه اقتصادی استان منطقه آزاد به شمار می‌رود، افزود: این طرح چندین سال از سوی نمایندگان استان در حال پیگیری است وخوشبختانه ا تلاش نمایندگان استان و مسئولان بعد از اصلاحات وارد صحن مجلس و کلیات آن تصویب شد.

وی با اظهار اینکه کلیات منطقه آزاد مازندران پس از مذاکرات در مجلس تصویب شد و امیدواریم پس از تائید شورای نگهبان به عنوان قانون ابلاغ شود، افزود: ضرورت ایجاد منطقه آزاد در استان به دلیل وضعیت خاص آن در کشور و تعاملات اقتصادی با کشورهای سی ای اس و وجود بازار ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیونی بر کسی پوشیده نیست.

وی با عنوان اینکه تعاملات با کشورهای منطقه براساس قوانین منطقه آزاد صورت می‌گیرد به تولید محصولات مختلف نظیر مرکبات در استان اشاره کرد و گفت: پیش بینی می‌شود میزان تولید در سال جاری به بیش از سه میلیون تن برسد و منطقه آزاد فرصت جدید صادراتی را برای محصولات کشاورزی و باغی استان و شمال ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه شرایط و تخفیفات ویژه ای در مناطق آزاد وجود دارد، افزود: این تخفیفات شرایط را برای صادرات محصولات تسهیل می‌کند زیرا بروکراسی‌های گمرکی در آن کاهش می‌یابد.

زارعی با اظهار اینکه با اجرای قانون منطقه آزاد می‌توانیم محصولات صادراتی و وارداتی نظیر غلات را بی واسطه معامله و تبادل کنیم، گفت: در زمینه طیور نیز باید در آینده جزو صادرکننده‌ها باشیم.

وی تولید گل وگیاه را از مزیت‌های اقتصادی مازندران برشمرد و بااشاره به بازار خوب روسیه و کشورهای سی آی اس که متقاضی تولیدات استان هستند، گفت: تبادلات در منطقه آزاد سبب جلوگیری از بسیاری از بروکراسی‌ها می‌شود.

ارتباط ریلی بندر امیرآباد با ۱۱ مرکز اقتصادی کشور

نماینده مردم ساری و میاندورود با اظهار اینکه بندر امیرآباد با هزار و ۶۰ هکتار وسعت سومین بندر بزرگ کشور محسوب می‌شود، افزود: این بندر با ۱۱ مرکز اقتصادی کشور ارتباط ریلی دارد و منطقه آزاد یکی از موقعیت‌های راهبردی اقتصادی در منطقه به شمار می‌رود.

وی به دغدغه برخی دلسوزان مبنی بر تبدیل منطقه آزاد به واردات اشاره و اضافه کرد: منطقه آزاد راهبرد عملیاتی در تبادلات و رشد اقتصادی محسوب می‌شود و نباید محل واردات تبدیل شود از این رو نظارت بر آن حائز اهمیت است.

زارعی به اهمیت گردشگری مازندران و میزبانی از میلیون‌ها مسافر داخلی اشاره کرد و گفت: فرصت منطقه آزاد می‌تواند زمینه ساز جذب بیشتر گردشگران خارجی و کشورهای سی آی اس باشد و نباید به خاطر برخی دغدغه‌ها، اصل صورت مسئله را پاک کرد.

وی در زمینه خودروهای وارداتی در منطقه آزاد نیز گفت: تردد این خودروها فقط در محدوده هزار هکتاری منطقه آزاد امیرآباد مجاز است و خارج از آن حق تردد ندارند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: امیدواریم منطقه آزاد مازندران با رعایت مسائل کارشناسی و دقیق مورد تائید شورای نگهبان قرار گیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1428977

مهمترین اخبار ایران و جهان: