نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 10:05

وزیر صهیونیست برای بررسی توافق امنیتی با عربستان به آمریکا می‌رود

رسانه‌ای آمریکایی به نقل از منابع مطلع در فلسطین اشغالی و واشنگن مدعی شد که نخست وزیر رژیم اسرائیل این هفته یکی از وزیرانش را برای بررسی توافق امنیتی با عربستان سعودی راهی کاخ سفید می‌کند و بنا به ادعای این منابع، ایران نیز محور این توافق خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، وب سایت خبری-تحلیلی آکسیوس به نقل از سه مسئول صهیونیست و آمریکایی نوشت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل به زودی وزیر امور راهبردی این رژیم را راهی آمریکا خواهد کرد تا امکان انجام توافق امنیتی با عربستان را بررسی کند.

بنا به ادعای این رسانه آمریکایی، این توافق، شامل بازدارندگی در برابر ایران، همکاری آمریکا با ریاض در خصوص برنامه هسته‌ای غیرنظامی در داخل عربستان و امکان عادی سازی روابط بین ریاض و تل آویو می‌شود.

به گفته این منابع، سفر «رون دِرمر» به احتمال زیاد 17 آگوست (پنجشنبه این هفته) انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، قرار است این وزیر صهیونیست با «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید آمریکا و همچنین بریت مک‌گورگ، مشاور رئیس جمهور این کشور در امور غرب آسیا و نیز «آموس هوکشتاین»، مشاور ارشد بایدن در امور انرژی دیدار و گفت وگو کند.

آکسیوس منابعی را که این خبر را از آن‌ها گرفته، مسئولان اصلی دانسته است که بر تلا‌ش‌های دیپلماتیک آمریکا با عربستان سعودی نظارت دارند. طی دو هفته گذشته مسئولان کاخ سفید دو با راهی ریاض شدند و انتظار می‌رود که وزیر امور راهبردی اسرائیل در جریان نتایج این گفت‌وگوهای آمریکایی‌ها با بن سلمان قرار گیرند.

آکسیوس پیشتر به نفل از مسئولان آمریکایی نوشته بود که دولت بایدن خواهان آن است که آنچه که ابتکار دیپلماتیک با عربستان سعودی خوانده می شود، قبل از شروع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024 (15 آبان 1403) تکمیل شود.

ماه گذشته نتانیاهو در تماسی که با بایدن داشته، گفته که او می‌خواهد وزیر امور راهبردی را به واشنگتن اعزام کند تا طرحی را برای رسیدن به توافق امنیتی احتمالی بین آمریکا و اسرائیل ارائه کند. ولی مسئولان اسرائیلی به آکسیوس گفته بودند که نتیانیاهو و درمر خواهان آن هستند که این توافق ادعایی همچنین بر بازدارندگی ایران متمرکز شود.

بعد از آنکه چهار کشور عربی؛ امارات، بحرین، سودان و مغرب به قافله سازشکاران با رژیم اسرائیل پیوستند، گمانه‌زنی‌ها درباره عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو بیشتر شد و حتی مقامات رسمی مانند وزیر خارجه سعودی عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل را مسئله زمان دانست، با این حال بعد از توافق ریاض و تهران و تغییر در تحولات منطقه و عدم اقبال به فرایند سازش بین افکار عمومی عربی و اسلامی عربستان سعودی با توجه به جایگاهی که در جهان اسلام و عرب برای خود متصور است، از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کرد.

منابع مطلع و مقامات سعودی بعد از آن اعلام کردند که هرگونه سازش و عادی‌سازی روابط با تل‌آویو منوط به چند شرط است که مهمترین آن، به نتیجه رسیدن مسئله فلسطین و تشکیل دولت فلسطین به‌پایتختی قدس شرقی است. شرط دوم مربوط به آمریکا بود و این کشور باید متعهد شود عربستان سعودی را مجهز به تکنولوژی هسته‌ای کند و تأسیسات پیشرفته لازم را احداث کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیراً در این مورد گفته بود: اختلافات داخلی در اسرائیل، مسئله عادی‌سازی با عربستان سعودی را سخت‌تر کرده است. او بعدها در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که اسرائیل و عربستان فاصله زیادی تا توافق عادی‌سازی دارند که شامل معاهده دفاعی و یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1437733

مهمترین اخبار ایران و جهان: