نیوز سیتی!
12 مرداد 1402 - 13:00

"تأمین آب شرب سیستان" مقدم بر هر طرح توسعه‌ای در استان است

یک کارشناس محیط زیست با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه دام‌پروری و کشاورزی در دشت تهلاب منطقه مرزی میرجاوه در سیستان گفت: سرمایه‌گذاری برای اشتغال‌زایی در سیستان ضروری است اما تأمین آب شرب سیستان مقدم بر هر طرح توسعه‌ای در استان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر سرمایه‌گذاری یک شرکت خصوصی برای توسعه دام‌پروری و کشاورزی در دشت تهلاب منطقه مرزی میرجاوه در سیستان منتشر شده است. این طرح توسعه‌ای به این دلیل که سیستان به شدت درگیر کم ‌آبی است و حتی تأمین آب شرب نیز با مشکل جدی مواجه است، با انتقاداتی مواجه شده است.

در این رابطه محسن موسوی خوانساری، کارشناس آب و محیط زیست به تسنیم گفت: اینکه برای اشتغال‌زایی منطقه محروم و مرزی سیستان سرمایه‌گذاری‌هایی از طرف دولت یا بخش خصوصی انجام شود، قطعاً مورد تأیید بوده و یک اقدام خداپسندانه محسوب می‌شود اما باید توجه داشته باشیم که مبادا اقدام خیرخواهانه این سرمایه‌گذاران به خسارت و ضرر برای مردم تبدیل شود.

وی ادامه داد: بعد از قطع حقابه مسلم سیستان از هیرمند، راهکارهای متنوعی برای تأمین آب زابل، شهرها و روستاهای همجوار و همچنین زاهدان از طرف دولت سیزدهم در قالب طرح‌های کوتاه مدت میان مدت و دراز مدت اتخاذ شد. یکی از این طرح‌ها استحصال از منابع آب زیرزمینی منطقه تهلاب، بندان و شیله بود که به عنوان راهکارهای کوتاه مدت تلقی شده تا بتواند در دوره گذار تا زمان بهره‌برداری از طرح‌های درازمدت مانند انتقال آب از دریای عمان، موضوع تأمین آب شهرهای فوق‌الذکر را به عهده بگیرد.

این کارشناس بیان کرد: در این مناطق به شدت محدودیت آب وجود دارد و منابع آب فعلی باید بتواند حداقل تا رسیدن خط انتقال دریای عمان به سیستان، تأمین شرب شهروندان را انجام دهد ولی چنانچه یک سرمایه‌گذار با توسل به ایجاد شغل‌های آب‌بر مانند کشاورزی و دامپروری مانعی بر تأمین آب شرب شهروندان سیستانی و زاهدانی ایجاد کند، مورد تأیید نیست و باید دستگاه‌های مسئول در استان به موضوع ورود کرده و اقدامات توسعه‌ای این سرمایه‌گذار در تهلاب را بررسی کنند.

موسوی خوانساری تأکید کرد: سیستان و زاهدان دارای چالش‌های متعددی خصوصاً در ارتباط با مسائل مرزی و حتی موضوع پروتکل هیرمند داشته و لذا اضافه کردن یک مشکل دیگر بر مشکلات منطقه مطلوب نیست.

وی با اشاره به محدودیت شدید منابع آب زیرزمینی در تهلاب، گفت: از مقامات ارشد استان درخواست می‌کنیم موضوع طرح‌های توسعه‌ای که اخیراً در منطقه تهلاب آغاز شده را با دقت کامل رصد کرده و اجازه ندهند این منابع آب محدود اینگونه و به آسانی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

کارشناس مدیریت منابع آبی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری برای توسعه کشور ضروری است ولی به شرطی که توسعه پایدار را در نظر بگیرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1424477

مهمترین اخبار ایران و جهان: