نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 16:18

رئیس مجلس ویتنام: فاصله جغرافیایی دو کشور مانع از همکاری ایران و ویتنام نشده است

رئیس مجلس ویتنام با بیان اینکه فاصله جغرافیایی دو کشور مانع از همکاری ایران و ویتنام نشده است، گفت: خواستار توسعه روابط ایران و ویتنام در حوزه های مختلف هستیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، وونگ دین هوئه رئیس مجلس ویتنام در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ویتنام ضمن تبریک این روز خجسته به مشترکات فرهنگی ایران و ویتنام اشاره و عنوان کرد: فاصله جغرافیایی بین دو کشور نتوانسته مانع از همکاری ایران و ویتنام شود. ایران و ویتنام 5 هزار و 500 کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند و ما نام این مسیر را مسیر صلح نامیده ایم و در راستای ایجاد صلح در منطقه و دنیا روابط با ایران را گسترش خواهیم داد.

رئیس مجلس ویتنام با بیان اینکه در قرن اخیر شاهد تحولات گسترده ای در دنیا مانند تغییر قدرت ها، فراگیر شدن بیماری های پاندمی و نابرابری های اجتماعی بوده ایم، گفت: از سوی دیگر منابع بین المللی برای مقابله با چنین پدیده هایی کافی نیست و در این همه راستا باید همکاری های بین ملل ارتقاء پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه اصلاحات سیاسی و اقتصادی در ویتنام از سال 1968 که ما با جنگ و تحریم مواجه بودیم و به کشوری در انزوا تبدیل شده بودیم آغاز شد، افزود: پس از این برهه ما از سال 1986 تا 2001 به دستاوردهای بزرگی دست یافتیم و جی دی پی کشور ما به 410 میلیارد دلار رسیده و در جایگاه 48 دنیا قرار گرفته همچنین رشد اقتصادی ویتنام طی سال های گذشته به 6 تا 8 درصد رسیده است.

رئیس مجلس ویتنام با بیان اینکه این اعداد و ارقام بیانگر این است که ما با بیش از 220 کشور روابط تجاری داریم، گفت: میزان فقر در کشور ویتنام نیز به 2.3 درصد کاهش پیدا کرده، این مسئله با وجود فراگیری بیماری کرونا در ویتنام بوده است. همچنین نرخ تورم در کرونا طی چند سال گذشته حدود 30 درصد ثابت نگه داشته شده است.

وی با بیان اینکه پارلمان ویتنام برای روابط مردم با مردم بین کشورهای مختلف ارزش بالایی قائل است، تصریح کرد: ویتنام امروز یک کشور جمهوری سوسیالیستی بوده و اصلاحات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در این کشور ادامه دارد و ما در این فضا به دنبال توسعه نیروی انسانی، علم و فناوری و استفاده از روابط خارجی هستیم.

وونگ دین هوئه تاکید کرد: ویتنام در راستای توافقات بین المللی در مجامع و سازمان های بین المللی صادق خواهد بود و به استقلال کشورها احترام می گذارد برهمین مبنا باید اذعان کرد که ایران نقش غیرقابل انکار و استراتژیک در منطقه دارد و در خاورمیانه نقش بسیار مهمی دارد.

رئیس مجلس ویتنام ادامه داد: امنیت غذایی، انرژی و حوزه های کشاورزی از جمله مواردی است که دو کشور می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. ایران و ویتنام کشورهایی هستند که هر دو دارای حدود 100 میلیون جمعیت بوده و اقتصاد پویا و فعال دارند که می توانند در راستای تبادل نیروی کار و تحصیل نخبگان در دو کشور تعامل داشته باشند.

وی حمایت از مواضع دو کشور در مجامع بین المللی را یکی دیگر از موارد مشترک بین ایران و ویتنام دانست و عنوان کرد: در حوزه گردشگری نیز ایران 27 مورد و ویتنام 8 مورد میراث ثبت شده در یونسکو دارد که می توان از این ظرفیت برای توسعه گردشگری استفاده کرد.

رئیس مجلس ویتنام خواستار توسعه روابط دو جانبه بین دو کشور و همکاری های مشترک شد و گفت: در صورت تداوم و توسعه همکاری ها می توانیم آینده خوبی را برای دو کشور متصور باشیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1434233

مهمترین اخبار ایران و جهان: