نیوز سیتی!
01 مرداد 1402 - 19:09

جهاد تبیین مهمترین رسالت هیئت های مذهبی است

فراهان-ذاکر اهل بیت(ع) گفت : مداحان باید در جهاد تبیین یاران امام حسین (ع) را الگوی خود قرار دهند.

محمود قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در کربلا هر یک از اصحاب امام حسین (ع) که به میدان مبارزه می‌رفت ابتدا جهاد تببین می‌کرد یعنی جایگاه ولایت، فساد حکومت یزید و اسلام حقیقی را تبیین می‌کرد و در ادامه شهید می‌شد زیرا تبیین مقدمه‌ای برای شهادت است و مداحان باید در جهاد تبیین یاران امام حسین (ع) را الگوی خود قرار دهند.

وی افزود: رسالت مداحان مانند حکایت رسالت یاران امام حسین (ع) است و در واقع اصحاب امام حسین (ع) باید الگوی مداحان در تبیین باشند. امروزه بزرگترین تبیین مداحان دعا کردن به مقام شهدایی مانند آرمان علی وردی و روح الله عجمیان است.

کارشناس مسائل مذهبی در خصوص نقش مؤثر هیئت‌ها در جامعه عنوان کرد: اگر سوابق عملکردی مداحان را در فتنه‌ها رصد کنیم باید به واقعه سال ۷۸ در تهران اشاره کرد که هیئات انصار حزب الله تهران با محوریت حاج منصور ارضی جبهه انقلاب را متحد کرد تا فتنه آن زمان که یک کودتا حتمی بود را شکست بدهند.

قاسمی ادامه داد: هیئت‌ها در کوتای رنگین ۸۸ به عنوان سرمایه‌های اجتماعی بعد از عاشورای فتنه ۸۸ به میدان آمدند و قائله چندین ماهه کشور با محوریت تهران که یک کودتای رنگین بود، جمع شد.

این مداح اراکی با اشاره به اهمیت جذب جوانان در هیئت‌ها توسط مداحان بیان کرد: جذب جوانان مانند یک شمشیر دو لبه است که باید بسیار دقت کرد. برخی اوقات صرفاً جوان را جذب می‌کنیم که این جذب فایده‌ای ندارد زیرا باید برای بعد از جذب جوانان برنامه داشته باشیم.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: در برخی از مداحی‌ها، آهنگی خوانده می‌شود که حزن، حماسه و شعور در آن دیده نمی‌شود و صرفاً برای تهیج و برانگیختگی هیجانات است که این یکی از آفت‌های مداحی به شمار می‌رود زیرا این آهنگ‌ها با بستر شعر یا ذکرهایی به عنوان زیر صدا برای مداح صرفاً دیسکویی است که با محتوای کلماتی مانند کربلا، امام حسین، نوکر، آستان، ذوالجناح بیان می‌شود و از دل این آهنگ‌ها و سینه زنی‌ها مبارز، رزمنده و غیرتی بیرون نمی‌آید و چه بسا برخی از خانواده‌های این تیپ هیئتی‌ها نمی‌دانند که بی‌حجابی منکر است.

قاسمی بیان کرد: نبض کلام رهبر معظم انقلاب در چندین ماه گذشته و قالب سخنرانی‌های برای مبلغین بحث امید آفرینی است. امید آفرینی در داستان کربلا موج می‌زد و همچنین در زیارت عاشورا یک دستورالعمل مثبت اندیشی وجود دارد که می‌گوید: «خدایا من بر این مصیبت بزرگ شکر می‌کنم» یا در کلام حافظ که می‌گوید: «زان یار دلنوازم شکریست با شکایت» یعنی فرهنگ دلی با امام حسین (ع) و زیارت عاشورا را به ما یاد داده است که مصائب ما را به بن بست نمی‌رساند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1395833

مهمترین اخبار ایران و جهان: