نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 15:40

تاثیر چیدمان صحیح در انتخاب رشته چقدر است؟

افرادی که داوطلب آزمون سراسری هستند و پس از اعلام نتایج کارنامه کنکور خود را دریافت می‌کنند، باید بدانند که تاثیر چیدمان صحیح در انتخاب رشته چقدر اهمیت دارد.

افرادی که داوطلب آزمون سراسری هستند و پس از اعلام نتایج کارنامه کنکور خود را دریافت می‌کنند، باید بدانند که تاثیر چیدمان صحیح در انتخاب رشته چقدر اهمیت دارد؟ در واقع اگر افراد بدانند که به چه نحوی اولویت بندی انتخاب رشته خود را انجام دهند و چگونه چینش کد رشته‌های محل را در فرم ۱۵۰ تایی خود جای دهند، می‌توانند شانس قبولی خود را در هر یک از دانشگاه‌ها و رشته‌های مد نظر خود بالا ببرند.

از آنجا که چیدمان صحیح در فرایند انتخاب رشته بسیار اهمیت دارد، در ادامه مقاله قصد داریم بیشتر به این موضوع بپردازیم.

اهمیت چیدمان صحیح در انتخاب رشته

داوطلبان آزمون سراسری پس از اینکه کارنامه خود را دریافت کنند، وارد مرحله انتخاب رشته کنکور می‌شوند. شما زمانی که فرم انتخاب رشته خود در سایت سازمان سنجش تکمیل می‌کنید، باید اولویت‌های خود را به گونه‌ای بچینید که بتوانید بر اساس آخرین رتبه‌های قبولی سال‌های قبل، بیشترین شانس را برای قبولی خود داشته باشید.

از این رو نمی‌توان تاثیر چیدمان صحیح و اولویت‌بندی رشته‌ها را در افزایش شانس قبولی انکار کرد، چرا که بعضاً افرادی بوده اند که در آزمون سراسری رتبه بسیار مناسبی را کسب کرده و درصد قبولی بسیار بالایی برای پذیرش در دانشگاه‌ها و رشته‌های رشته‌های برتر کشور را داشته اند، اما به دلیل انتخاب رشته نامناسب و عدم بررسی کارنامه قبولی افرادی که در سال‌های قبل توانسته اند در کد رشته‌های محل‌های مورد نظر آنها قبول بشوند، شانس قبولی خود را از دست داده‌اند.

 بنابراین در وهله اول پس از دریافت فرم انتخاب رشته، ابتدا باید کارنامه اولیه خود را که شامل رتبه، تراز و درصد اکتسابی است را مورد بررسی قرار دهید و آن را با کارنامه افرادی که در گروه آزمایشی شما توانسته اند در کد رشته‌های ارائه شده قبول شوند بررسی کنید و وضعیت خود را در مقایسه با آنها بسنجید تا شانس و احتمال قبولی خود را در رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که می‌توانید در آنها پذیرش بگیرید را از دست ندهید.

 به علت اهمیت این موضوع ما سعی می‌کنیم در ادامه مهمترین نکات را در نحوه اولویت بندی انتخاب رشته هنگام تکمیل فرم ۱۵۰ تایی کنکور سراسری ارائه کنیم.

 چگونگی چیدمان صحیح انتخاب رشته کنکور سراسری

 همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، هر کدام از داوطلبان آزمون سراسری می‌توانند حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته خود ثبت کنند.

 افرادی که کارنامه خود را مشاهده کرده‌اند، به راحتی می‌توانند وضعیت رتبه، تراز و درصد اکتسابی خود را با داوطلبان دیگر محک بزنند تا بر همین اساس بتوانند انتخاب رشته موفق‌تری را داشته باشند.

 معمولاً در هنگام انتخاب رشته کنکور سراسری ۳ نحوه چیدمان وجود دارد که شما براساس اولویت بندی خود می‌توانید چینش بهتری داشته باشید.

 اولین نوع انتخاب‌، انتخاب‌های خوشبینانه هستند که هریک از داوطلبان می‌توانند درصدی از انتخاب‌های خود را در این گروه قرار دهند.

انتخاب‌های خوشبینانه یا رویایی انتخاب‌هایی هستند که شانس قبولی شما در آنها محال است.

 اما شما به این رشته‌ها علاقه دارید توصیه ما به شما این است که حتماً ۲۰ الی ۳۰ درصد از انتخاب‌های خود را به این دسته اختصاص دهید، چرا که احتمال قبولی شما گرچه در آنها محال می‌باشد، اما ممکن است یک درصد هم احتمال قبولی در این رشته‌ها را داشته باشید.

 دسته بعد، دسته انتخاب‌های واقع بینانه یا منطقی هستند که بیشترین میزان انتخاب‌های شما را در بر می‌گیرند و شامل درصد زیای از گزینش کد رشته محل‌ها می‌باشند.

 در این بخش شما باید حتماً انتخاب‌های خود را بر اساسی قرار دهید که شانس قبولی شما در این رشته‌ها بالاتر از دسته خوشبینانه می‌باشد و احتمال می‌دهید که براساس کارنامه قبولی افراد سال‌های قبل، شما بتوانید رتبه‌های بهتری را در این گروه کسب کنید.

در تکنیک های انتخاب رشته تجربی، ریاضی، انسانی و دو گروه هنر و زبان بیشتر عنوان می‌شود که ۵۰ درصد از انتخاب‌ها در این گروه ثبت شوند.

توجه داشته باشید که فرم انتخاب رشته داوطلبان از بالا به پایین بررسی خواهد شد و اگر داوطلب در یکی از رشته‌های بالاتر از رشته مورد نظر خود پذیرش شود، امکان تحصیل در رشته‌های پایین‌تر فرم برای وی وجود ندارد و عملاً انتخاب‌های بعدی را از دست می‌دهد. بنابراین سعی کنید که در این قسمت حتماً رشته‌هایی را قرار دهید که هم به آنها علاقه دارید و هم اینکه می‌دانید که شانس قبولی شما در این رشته‌ها بالا می‌باشد.

در انتها سومین دسته مربوط به انتخاب‌های بدبینانه هستند که شما باید در فرم انتخاب رشته خود درج کنید و براساس رتبه‌های قبولی سال قبل شما صددرصد در این رشته‌ها پذیرش خواهید شد.

تا اینجا سعی کردیم به سه دسته انتخاب رشته‌ که بهترین نوع چیدمان برای اولویت بندی رشته های آزمون سراسری می‌باشد را به شما عزیزان ارائه کنیم.

در بخش بعد در ارتباط با مهمترین نکاتی که باید در هنگام تکمیل فرم انتخاب رشته و چیدمان مناسب رشته‌ها در نظر داشته باشید اشاره خواهیم کرد.

چنانچه شما داوطلبان گرامی آزمون سراسری، نیازمند دریافت مشاوره در زمینه نحوه اولویت بندی انتخاب رشته سراسری هستید، کافی است با شماره 9099075307 تماس بگیرید تا مشاوران مجرب این مجموعه در تمام مراحل انتخاب رشته در کنار شما عزیزان باشند.

مهمترین نکات چیدمان صحیح انتخاب رشته کنکور سراسری

 در بخش‌های قبل در مورد اهمیت اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور سراسری و افزایش شانس قبولی در کد رشته محل‌ها اشاره کردیم.

همانطور که می‌دانید اولویت بندی‌رشته ها عمدتاً بر اساس سه دسته خوشبینانه، منطقی و بدبینانه در نظر گرفته می‌شود و شما از طریق این چیدمان می‌توانید شانس قبولی خود را به مراتب افزایش دهید.

اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید در انتخاب رشته توجه داشته باشید این است که ابتدا به علاقه و استعداد خود توجه کنید.

هنگام تکمیل فرم انتخاب رشته حتماً دقت کنید که به کدام رشته‌ها علاقه بیشتری دارید، چرا که اگر رشته‌ای را انتخاب کنید که براساس علاقه و توانایی‌های شما نباشد، در آینده در زمینه تحصیلی و کاری دچار مشکل خواهید شد.

دومین نکته توجه به بازار کار و همچنین موقعیت شغلی رشته‌ها است.

شما قبل از هرگونه تصمیم برای انتخاب رشته باید توجه داشته باشید که این رشته مورد نظر شما بازار کار مناسبی دارد یا خیر و صرفاً توجه به علاقه نمی‌تواند برای شما آینده کاری خوبی را به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر شما باید توجه کنید که با انتخاب یک رشته امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر برای شما وجود دارد یا نه.

برخی از رشته‌ها فقط در دوره ارشد ارائه می‌شوند و شما برای ادامه تحصیل باید به خارج از کشور بروید. اما باید حتماً توجه داشته باشید که رشته انتخابی شما در مقاطع دکتری نیز ارائه می‌شود یا نه.

مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، در نظر گرفتن شهریه پرداختی دانشگاه است. اگر مایل هستید که در دوره‌های شبانه، پردیس خودگردان و آزاد تحصیل کنید، حتماً باید میزان شهریه متغیر و ثابت هر ترم را در نظر بگیرید و قبل از هر چیز استطاعت مالی خود را بسنجید.

توجه به سهمیه‌ها و بومی گزینی از دیگر مسائلی هستند که در هنگام تکمیل فرم انتخاب رشته باید به آن توجه کنید، چرا که برخی از رشته‌ها فقط به صورت بومی پذیرش دارند و شما اگر این رشته‌ها را در فرم انتخاب رشته خود ثبت کنید، شاید شانس شما در پذیرش کمتر شود.

در آخر باید بدانید که مرحله انتخاب رشته بسیار حساس است و آینده تحصیلی و شغلی افراد به این مرحله گره خورده است و اگر شما نتوانید فرم انتخاب رشته خود را به درستی پر کنید، شانس خود را عملاً برای پذیرش در کد رشته‌ها از دست خواهید داد.

 علاوه بر این در کنار توجه به کارنامه کنکور، اخذ مشاوره تحصیلی از افرادی که در این زمینه تجربه کافی دارند بسیار اهمیت دارد، چرا که می‌توانند با ارائه مشورت‌ها و راهنمایی‌های مناسب در این مسیر به بهترین شکل در کنار شما باشند.

چنانچه شما داوطلبان عزیز نیازمند دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور هستید، می‌توانید از طریق شماره 9099075307 با کارشناسان آکادمی ایران تحصیل که دارای سابقه درخشان در زمینه مشاوره تحصیلی کنکور می باشند، در ارتباط باشید تا همکاران ما در این مجموعه خدمات لازم را به شما عزیزان ارائه کنند.

سوالات متداول

تاثیر چیدمان صحیح انتخاب رشته چقدر است؟

داشتن اولویت بندی مناسب و چیدمان صحیح در انتخاب رشته کنکور می‌تواند شانس قبولی شما را افزایش دهد.

نحوه چیدمان صحیح انتخاب رشته کنکور چگونه است؟

 در این مقاله سعی کردیم به روش چیدمان صحیح انتخاب رشته اشاره کنیم.

 برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور چه اقدامی باید کرد؟

 برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری می‌توانید با همکاران ما در آکادمی ایران تحصیل تماس بگیرید.

 

 خلاصه مطلب

 در این مقاله سعی کردیم به تاثیر چیدمان صحیح در انتخاب رشته کنکور اشاره کنیم. بسیاری از داوطلبانی که در آزمون سراسری قبول شده‌اند، نسبت به وضعیت رتبه، تراز و درصد اکتسابی خود که از طریق کارنامه سراسری منتشر می‌شود، بی‌تفاوت هستند و بدون مقایسه وضعیت کارنامه خود با آخرین رتبه قبولی سال‌های قبل دست به انتخاب رشته می‌زنند.

به همین خاطر بعضاً دیده‌ایم که افرادی در کنکور سراسری رتبه قابل قبولی کسب کرده اند، در مرحله انتخاب رشته با عدم چینش مناسب کد رشته محل‌ها نتوانسته اند در رشته مورد نظر خود پذیرش شوند.

در این مقاله سعی کردیم به تمام نکاتی که در زمینه اولویت بندی رشته‌های کنکور سراسری باید به آن توجه داشته باشید اشاره کنیم.

به خاطر داشته باشید که در کنار تمامی این موارد شما لازم است خدمات مشاوره انتخاب رشته کنکور را دریافت کنید، چرا که مشاوران با تجربه و کارآزموده می‌توانند شما را هرچه بهتر در این مسیر یاری کنند تا گزینش رشته‌ها را به شکل صحیح انجام دهید.

چنانچه شما داوطلبان گرامی نیازمند دریافت مشاورهای مربوط به انتخاب رشته کنکور سراسری هستید، می‌توانید از طریق شماره 9099075307 با کارشناسان آکادمی ایران تحصیل در تماس باشید تا شما عزیزان را به بهترین شکل ممکن یاری نمایند.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1402033

مهمترین اخبار ایران و جهان: