نیوز سیتی!
23 شهریور 1402 - 00:34

ساماندهی ۶۳ شرکت تعاونی تولید بخش زراعت در ایلام

مدیر تعاون روستایی ایلام گفت: تعداد ۶۳ شرکت تعاونی تولید در بخش زراعت ساماندهی شده است که عمده اراضی آب استان را پوشش می‌دهند.

حمیدرضا شکری مدیر تعاون روستایی ایلام، بامداد چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: تعداد ۶۳ شرکت تعاونی تولید در بخش زراعت ساماندهی شده است که عمده اراضی آبی استان را پوشش می دهند. 

وی افزود: بالغ بر تعداد ۲۳۰ تعاونی سازمان یافته در قالب اتحادیه ها و تشکل های مردم نهاد زیرمجموعه تعاون روستایی هستند.

مدیر تعاون روستایی ایلام ادامه داد: عمده فعالیت این تعاونی ها در بخش های مختلف کشاورزی، دامداری، مرغداری، زنبور داری، زنان روستایی، بازاریابی، بازار رسانی و صادرات می باشند. 

شکری با اشاره به اینکه تعداد اعضای این تعاونی ها بالغ بر ۶۰ هزار نفر می باشند، خاطر نشان کرد: همچنین تعداد ۶۳ شرکت تعاونی تولید در بخش زراعت ساماندهی شده است که عمده اراضی آبی استان را  تحت پوشش قرار داده و ظرفیت مناسبی برای توسعه برنامه های کشاورزی و  افزایش بهره‌وری محصولات استراتژیک کشاورزی مخصوصا تغییر الگوی کشت در استان ایلام  است.

این مقام مسئول تصریح کرد: از دیگر ظرفیت های تعاون روستایی در استان ایلام داشتن بیش از ۱۰۰ واحد سوله، سیلو و انبار با تجهیزات کامل، باسکول، وسایل آزمایشگاه و فضای هانگارها با ظرفیت بیش از ۱۲۰ هزار تن است. 

وی گفت: در سال جاری  از محل اعتبارات استانی به میزان ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان صرف تعمیر و بازسازی تعدادی از این انبارها شد.

مدیر تعاون روستایی ایلام به مقدار خرید گندم نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری بیش از ۹۹ هزار از ۳۲۵ هزار تن گندم خریداری شده در استان توسط ۳۶ مرکز خرید از طریق تشکل های تعاون روستایی در اقصی نقاط استان از کشاورزان خریداری شد.

 شکری با تاکید بر اینکه این رقم به نسبت سال گذشته ۴ برابر افزایش داشته است، عنوان کرد: همچنین ۵ هزار و ۹٠٠ تن کلزا از مشاورزان خریداری شده و تحویل کارخانه های روغن کشی داده شده است.

شکری گفت: در سال جاری  پس از پایان کشت گندم از طریق تشکل‌های تعاونی تولید اقدام به کشت زرت علوفه ای و دانه ای در سطح بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی آبی استان شده و تمام فرآیند برداشت، بسته بندی و فرآوری آن توسط صنایع تبدیلی و تکمیلی تعاونی ها انجام خواهد گرفت. 

این مقام مسئول گفت: یکی دیگر از اقدامات انجام شده در سال زراعی جدید، عقد قرارداد بیش از ۵۰ هزار هکتار کشت قراردادی محصول گندم و کلزا با سازمان جهاد کشاورزی استان از طریق تشکل های تعاون روستایی با کشاورزان است. 

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، طرح توانمند سازی شرکت های تعاونی های تولید توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی و مدیریت استان در سال جاری  در پروژه ۵۰ هزار هکتاری عین خوش، فکه، دشت عباس در حال اجرا است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1498977

مهمترین اخبار ایران و جهان: