نیوز سیتی!
09 شهریور 1402 - 09:38

پیاده‌روی اربعین سنت قدیمی شیعیان است

اردستان-کارشناس مسائل تاریخی گفت: پیاده‌روی اربعین سنت قدیمی شیعیان و یادگاری از امامان معصوم است که از نجف تا کربلا انجام می‌شود.

محمد رضا صدوقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اولین زائر امام حسین (‌ع) در اربعین، جابر بن عبدالله انصاری است که وارد صحرای کربلا شده و با آب فرات غسل کرده و سپس به زیارت رفت، به همین دلیل این سنت اربعین در مذهب تشیع جعفری رواج پیدا کرد.

وی افزود: در میان ائمه بزرگوار، تنها امامی که مراسم اربعین برای ایشان برگزار می‌شود، امام حسین (‌ع) است، یکی از دلایل قرمز رنگ بودن پرچم گنبد امام حسین (ع) و متفاوت بودن با سایر ائمه، این است که عرب سنت این بوده که اگر کسی به ناجوانمردی شهید شود، روی گنبد مرقد وی پرچم قرمز نصب می‌شود.

کارشناس مسائل تاریخی خاطرنشان کرد: در سنت قدیم مردم شهرستان اردستان در ایام اربعین به زیارت امامزادگان واجب التعظیم داخل شهر می‌رفتند، سفره اطعام برپا می‌شد و مراسم روضه‌خوانی و مرثیه‌خوانی در تکایا، حسینیه‌ها و مساجد برگزار می‌شده است.

صدوقی تصریح کرد: یکی از آداب مردم اردستان زیارت امام حسین (ع) بود که در دوران قدیم با سختی و مشقت فراوان و پای پیاده از مسیر غرب ایران وارد عراق شده و به زیارت ائمه مدفون در عراق می‌رفتند و در آن دوران نیز امپراطوری عثمانی در عراق بوده و سختگیری‌های بسیاری برای مردم وجود داشت.

وی یادآور شد: بسیاری از مردم وصیت می‌کردند که جنازه آنان در وادی‌السلام نجف دفن شود؛ در محله راهمیان اردستان تکیه‌ای به نام «سلطان بیک» دارای دو دخمه وجود دارد که در دخمه‌ها جنازه‌ها قرار داده می‌شده و در صورت امکان بعد از سالیان دراز، بقایای جنازه به کربلا برده می‌شده است.

کارشناس مسائل تاریخی با بیان اینکه تعداد بسیاری از مردمان قدیمی اردستان در وادی‌السلام مدفون هستند، ادامه داد: پیاده‌روی اربعین سنت قدیمی شیعیان و یادگاری از امامان معصوم است که از نجف تا کربلا انجام می‌شود و یکی از سنت‌های مردم این بوده که افراد با پذیرفتن خطرات جانی به زیارت می‌رفتند.

صدوقی تاکید کرد: پیاده‌روی اربعین مبارزه با هوای نفس است، علمای بزرگ، عرفا و بسیاری از روحانیون از دیرباز سنت پیاده‌روی اربعین را انجام می‌دادند که در این چند ساله اخیر رونق فراوانی پیدا کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1478177

مهمترین اخبار ایران و جهان: