نیوز سیتی!
09 شهریور 1402 - 04:11

دو پهپاد اوکراینی در خاک روسیه رهگیری و منهدم شدند

سامانه پدافند هوایی روسیه دو پهپاد اوکراینی را بر فراز منطقه بریانسک رهگیری و سرنگون کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که تلاش کیف برای حمله پهپادی به تأسیسات فنی و عمرانی در خاک روسیه ناکام ماند، چون سامانه‌های پدافند هوایی روسیه دو پهپاد را بر فراز منطقه بریانسک رهگیری و منهدم کردند.

این وزارتخانه اعلام کرد: «در شامگاه ۳۰ اوت، تلاش رژیم کیف برای انجام یک حمله تروریستی به تأسیسات فنی و عمرانی در خاک فدراسیون روسیه خنثی شد. دو هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی با بال ثابت بر فراز قلمرو منطقه بریانسک توسط سامانه‌های پدافند هوایی منهدم شدند.»

این وزارتخانه همچنین خاطرنشان کرد که یک موشک بر فراز کریمه سرنگون شده است. در این بیانیه آمده است: «یک موشک اوکراینی توسط سامانه‌های پدافند هوایی بر فراز خاک جمهوری کریمه منهدم شد.»

روز گذشته نیز «حمله پهپادی» دیگری به فرودگاه شهر پسکوف در شمال غربی روسیه گزارش شده بود. فرماندار محلی گفت که ارتش موفق به دفع برخی حملات پهپادی شده، اما به نظر می‌رسد که برخی پهپادها خسارت وارده کرده بودند. فرماندار منطقه ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد یک آتش‌سوزی بزرگ رخ داده، در حالی که همزمان صدای انفجار نیز شنیده می‌شود.

روز گذشته همچنین ارتش روسیه همچنین اعلام کرد سه پهپاد اوکراینی را بر فراز منطقه جنوبی بریانسک و یک پهپاد را بر فراز منطقه مرکزی اوریول سرنگون کرده است. به نوشته رسانه‌های روسی، فرودگاه پسکوف در غرب روسیه و نزدیک به مرز اوکراین است.

مقامات روسی هفته گذشته نیز اعلام کردند که ساعاتی پس از اصابت پهپاد به مرکز مسکو، حمله پهپادی دیگری به منطقه بلگورود روسیه رخ داد که سه نفر را کشت. این تنها چند روز پس از آن رخ داد که یک بمب افکن دوربرد روسیه در حمله پهپاد اوکراینی در نزدیکی شهر سن پترزبورگ منهدم شد.

نام منطقه حمله واقع شده در روز چهارشنبه، «پسکوف» اعلام شده که قبلاً در اواخر ماه می نیز مورد هدف هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفته بود.

اگرچه اوکراین نگفته است که حملات پهپادی خاصی انجام داده است، اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور روسیه قبلاً گفته بود که حملات به خاک روسیه یک «فرایند اجتناب‌ناپذیر، طبیعی و کاملاً منصفانه» است زیرا جنگ با روسیه ادامه دارد.

اوکراین نگفته است که در این حادثه دست داشته و این کشور به ندرت در مورد حملات داخل روسیه اظهار نظر می‌کند، اما اغلب این گونه حملات در هفته‌های گذشته به اوکراین نسبت داده شده است.

در هفته‌های اخیر گمان می‌رود که اوکراین استفاده از پهپادهای انفجاری را برای حمله به اهدافی در داخل روسیه افزایش داده است. این چندمین حمله پهپادی به روسیه است که انجام می‌شود. «ولودیمر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین پس از سرنگونی سه پهپاد روز یکشنبه گذشته بر فراز مسکو گفته بود که جنگ به روسیه کشیده خواهد شد، اگرچه اوکراین مسئولیت این حملات را نپذیرفت. در حمله پهپادی اخیر روسیه گفته بود که پدافند هوایی این کشور یک پهپاد را در اودینتسوو در منطقه حومه مسکو سرنگون کرد، در حالی که دو پهپاد دیگر در منطقه تجاری شهر مسکو سقوط کردند.

همزمان ارتش روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور در عملیاتی در دریای سیاه حوالی نیمه شب به وقت مسکو (۲۱:۰۰ به وقت گرینویچ) چهار کشتی سریع اوکراینی را که هر کدام ۵۰ سرباز را حمل می‌کردند، منهدم کردند. اوکراین بلافاصله اظهار نظری در این ارتباط نکرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1478077

مهمترین اخبار ایران و جهان: