نیوز سیتی!
06 مهر 1402 - 10:51

توقف کمک‌های آمریکا به گابن در پی کودتای نظامی

وزیر امور خارجه آمریکا از برنامه تعلیق کمک‌های این کشور به گابن در واکنش به کودتای نظامی ماه گذشته در آن خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا عنوان کرده تا زمانی که «دولت در حال ارزیابی مداخله غیرقانونی نیروهای ارتش گابن خواهد بود، برنامه توقف ارسال کمک خارجی به این کشور وجود دارد». 

دولت بایدن از سه‌شنبه پس از وقوع کودتای نظامی در گابن که در ماه گذشته اتفاق افتاد و دومین کودتای رخ داده در سال جاری در یک کشور آفریقایی محسوب می‌شود، اکثر کمک‌هایی را که به گابن داشت، متوقف کرد. 

بلینکن علت توقف کمک‌های آمریکا به گابن را بررسی شرایطی که منجر به برکناری «علی بونگو اودیبا» رئیس جمهور سابق این کشور شده، اعلام کرد. 

علی بونگو در تاریخ ۳۰ اوت پس از آن که پیروزی‌اش در دور جدید انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی دولت اعلام شد، از مقام ریاست‌جمهوری خلع و برکنار شد. 

به گفته بلینکن توقف کمک‌های خارجی به کشور گابن با اقدامات انجام شده از سوی جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای مرکزی و همچنین اتحادیه آفریقا کاملا مطابقت دارد. 

اوایل این ماه، رهبر نظامی جدید گابن ژنرال «بریس اولیگوی نگوئما» کمتر از یک هفته از برکناری رئیس جمهوری که با خانواده‌اش بیش از پنج دهه بر کشور گابن حکومت کرده بودند، سوگند یاد کرد و به عنوان رهبر دولت انتقالی گابن معرفی شد. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1518477

مهمترین اخبار ایران و جهان: