نیوز سیتی!
04 شهریور 1402 - 17:10

تولید کودهای فسفاته در استان همدان ۱۱۴ درصد افزایش داشته است

همدان-مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزری استان همدان گفت: تولید کودهای فسفاته در استان همدان ۱۱۴ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز الیاسی ظهر شنبه ضمن گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: مجموعه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در بدنه دولت مردم، در جهت مغتنم شمردن فرصت خدمت به مردم به صورت شبانه روزی حتی در روزهای تعطیل و جمعه‌ها، در کنار کشاورزان و بهره برداران و تولید کنندگان بوده و با توجه به فراز و فرودهای بسیار کوشیده است تا خللی در امنیت غذایی کشور وارد نشود.

وی افزود: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان وظیفه تهیه و تدارک، توزیع، حمل و نقل و فروش انواع نهاده‌های مورد نیاز کشاورزی به ویژه کودهای کشاورزی را عهده دار است که با ۹۴ کارگزار فعال در ۱۰ شهرستان استان عملیات توزیع را انجام می‌دهد که در یکسال گذشته به منظور رفاه حال کشاورزان، در مناطقی که دسترسی به کودهای کشاورزی مشکل بود تعداد ۱۸ مورد مجوز عاملیت جدید صادر شد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با بیان اینکه این شرکت با تأمین صددرصدی کودهای کشاورزی مورد نیاز استان همدان، به طور میانگین سالیانه مقدار حدود ۱۲۰ هزار تن انواع کودهای کشاورزی برای استان تأمین، تدارک و توزیع می‌کند، گفت: برنامه کودی استان در سال جاری، ۱۲۳ هزار تن انواع کودهای کشاورزی ازته، فسفاته و پتاسه شامل نود و هشت هزار و ۳۴۱ تن ازته، هجده هزار و ۳۱۱ تن فسفاته و شش هزار ۸۷۵ تن پتاسه است.

الیاس خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از دوازده هزار تن انواع کودهای کشاورزی یارانه‌دار در انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان برای کشت‌های پاییزه استان ذخیره است.

وی با اشاره به افزایش تولید کود کشاورزی بیان کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با تلاش و پشتکار و در راستای خودکفایی کشور در تولید کودهای کشاورزی موفق به افزایش ۸۵ درصدی تولید در کودهای پتاسه و ۱۱۴ درصدی تولید در کودهای فسفاته شده است که این مهم سهم بسزایی در تغذیه گیاهی و متعاقب آن افزایش تولید محصولات کشاورزی استان به ویژه محصولات اساسی همچون گندم، جو داشت.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان عنوان کرد: بر اساس تصمیم وزارت جهاد کشاورزی در اردیبهشت ماه سال جاری، به منظور رفع نگرانی کشاورزان از تأمین کودهای کشاورزی مورد نیاز خود، علاوه بر چهار محصول اساسی گندم، جو، کلزا و چغندرقند، به دیگر محصولاتی که به عنوان الگوی کشت در استان معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه در پنج ماهه ابتدایی سال جاری از مجموع سی و دو هزار و ۱۰۰ تن انواع کودهای کشاورزی توزیع شده است، گفت: در استان همدان ۹۹% آن در قالب الگوی کشت ارائه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان بوده است.

وی افزود: برنامه کشت قراردادی سال آتی زراعی در سطح ۴۳۰ هزار هکتار از مزارع استان همدان هدف گذاری شده است.

الیاسی با اشاره به کیفیت کودهای کشاورزی تأمین و تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بیان کرد: فرایند تأمین، تدارک و توزیع تا مصرف کودها، توسط دولت در چارچوب «سامانه کنترل کیفی» با نظارت کامل صورت می‌گیرد و از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار بوده و اگر کود تقلبی و بی کیفیت وارد برنامه توزیع شود به طور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان عنوان کرد: در همین راستا تعداد ۵۲ مورد عملیات بازدید و پایش میدانی از توزیع کود در سطح استان انجام گرفت و همچنین تعداد ۵۶ مورد از کودهای وارده به انبار نمونه برداری و برای انجام آنالیز و کنترل کیفی به مرکز تحقیقات کاربردی نهاده‌های کشاورزی کرج ارسال شد که پس از دریافت تاییدیه های استاندارد در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1469933

مهمترین اخبار ایران و جهان: